Op=Op hoeft miljoenenclaim niet te betalen

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

In 2014 maakten voormalige franchisenemers van Op=Op Voordeelshop een miljoenenclaim. Zij waren het niet eens met de prijzen die de formule hanteerde richting de franchisenemers. Een uitspraak van twee jaar geleden is onlangs door het gerechtshof bekrachtigd. De voormalige franchisenemers zagen hun claim ook in hoger beroep afgewezen worden.

Mededirecteur Vincent Alkema noemde de claim twee jaar geleden al een ‘hetze tegen franchisegevers’. De advocaat van Alkema, Jille Knotter, vergeleek de zaak met de Amerikaanse claimcultuur. “De vordering is enorm opgeblazen om met indrukwekkende bedragen te kunnen schermen”, aldus de raadsvrouw tegenover RetailNews.

De ondernemers dachten dat er een opslagpercentage van 17,5% werd berekend op de producten die ze bij het hoofdkantoor moesten inkopen. Die extra opslag was niet bekend bij de franchisenemers. In het contract stond volgens hen juist dat de leveranciers marktconforme prijzen rekenen. Het hof oordeelt nu dat er geen overeenkomst ligt waardoor Op=Op zich moet houden aan de door haar betaalde inkoopprijzen. Ook de schadevergoeding van 3,5 miljoen euro wordt door het hof niet toegewezen.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

banner-volop-kansenV2

franchise-season-art-class