Aankomend jaar zullen de drogisterijen- en woonbranche meer gaan afzetten, maar blijven consumentenelektronica, mode en huishoudelijke artikelen achter door de blijvende margedruk. Bovendien stagneerde de laatste maanden het consumentenvertrouwen en zal online verkoop gaan toenemen.
“En dat blijft de komende jaren ook zo. Het e-tail kanaal wordt snel volwassen”, aldus riskmanager Johan Geeroms van Euler Hermes tegen Marketing Online. “Het wordt steeds gewoner om producten online te bestellen en ze thuis te bekijken. Daar hebben we geen winkel meer voor nodig. Bevalt het niet dan gaan de spullen retour. 30% van maatgevoelige producten gaan weer terug naar de afzender. Er wordt hard gewerkt aan slimme oplossingen hiervoor. Denk bijvoorbeeld aan virtuele paspoppen. Waar e-tail werkt aan innovatieve oplossingen zitten traditionele winkels gevangen in verouderde verdienmodellen.”
De aankomende jaren verwacht Geeroms dat de jaarlijkse groei van de online omzet rond de 20% zal liggen. “Dat zal de winkelgebieden geen goed doen. Ik voorzie een toenemende leegstand waardoor veel winkelgebieden hun aantrekkingskracht zullen verliezen.
Geef een reactie