Oprichter Ronald Bakker: “De horeca is geen verzameling cijfers maar een verzameling mensen.”

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

“In een wereld waar bijna alles tot stilstand is gekomen, zijn onze franchiseondernemers dag in, dag uit bezig om hun bedrijf overeind te houden. Continu druk met het blij maken van gasten en het waarborgen van hun gezondheid. Daarnaast zit gastvrijheid in hun DNA en zijn het, juist daarom, geen klagers. Toen we half oktober in een tweede lockdown terecht kwamen, kwam naast een economische ook een heftige mentale klap. Dat doet iets met je, als je je onderneming waar je jarenlang aan hebt gewerkt door je handen ziet glippen en je geen perspectief meer hebt. Ik vond het belangrijk dit gevoel op beeld vast te leggen met dit filmpje. Met weinig woorden en pure emotie. Want het zijn en blijven mensen. De horeca is geen verzameling cijfers maar een verzameling mensen.”
Afwachten is geen optie

”We weten uiteraard niet hoe het aantal besmettingen zich de komende tijd zal gaan ontwikkelen. Wat we wel weten, is dat we het in onze branche niet kunnen veroorloven om veel langer af te wachten tot alles weer ‘normaal’ is. Om nog maar te zwijgen over de voortdurende onzekerheid die dit met zich meebrengt voor alle werkgevers én werknemers. Wanneer gaat de overheid de horeca de mogelijkheid geven om te heropenen? En hoe zit het daarbij met het segmenteren van bijvoorbeeld alcoholvrije (dag)horeca waar sowieso de richtlijnen goed te handhaven zijn?”

De tegemoetkomingen voor de vaste lasten en de lonen, zijn een welkome reddingsboei, maar dit is niet voldoende.

Toekomstbeeld

”Het perspectief is dat medewerkers hun baan verliezen, essentiële sociale contacten missen, winkelstraten vrijwel leeg komen te staan en veel Nederlandse (dag)horecaconcepten voorgoed de deuren moeten sluiten. Wij denken dat het niet zover hoeft te komen, mits de overheid ons toestaat te doen waar we goed in zijn: onze gasten verwennen en dat vanzelfsprekend op een veilige manier. Vergeet niet dat de horeca, met alle reeds bestaande voorschriften rond hygiëne en voedselveiligheid, daar meer ervaring mee heeft dan de meeste andere sectoren.”

De ondernemers in dit filmpje worstelen met allerlei emoties, zoals die hierboven genoemd. Daarnaast voelen ze een mengeling van verdriet, boosheid, trots, hoop, energie en vertwijfeling.

Ondernemen bij Bagels & Beans? Vraag hier informatie aan.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.