Optimisme consument stuwt verkopen in de retail

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Buitenlandse formules

Op 27 februari jl. publiceerde ABN AMRO de jaarcijfers van de retail sector over 2016. De retail heeft in december opnieuw groei laten zien, mede te danken door het optimisme bij de consument. Het optimisme bij de consument is ook in de eerste twee maanden van 2017 verder doorgegroeid en bereikte in februari het hoogste punt sinds augustus 2007.

Onder andere door de hogere consumentenbestedingen werden de verkopen in december (+2,5%) positief beïnvloed. Naast de toenemende consumentenbestedingen zijn ook de woningtransacties gegroeid. Daarnaast is de werkeloosheid en het aantal faillissementen verder gedaald.

Zoals wij al eerder berichtten hebben de bouwmarkten een goed jaar achter de rug, met een verkoopgroei van bijna 6%. Kledingwinkel zagen hun verkopen met 3% toenemen en drogisterijen en woonwinkels beide met 2%. De concurrentie is echter stevig en winnaars en verliezers worden van elkaar gescheiden: binnen de winkelstraat, tussen verschillende winkelgebieden en ook tussen verschillende branches.

De verkopen in de online retail nam in 2016 met 18,6% toe. Winstgevendheid is echter voor online retail wel een belangrijk issue. ABN AMRO concludeert dat zij vooral geloven in de combinatie van een online en offline, via een geïntegreerde omnichannel-strategie.

Lees hier het volledige artikel

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.