Mijn favorieten

Er zijn nog geen favoriete franchiseformules geselecteerd

‘Ouderwetse’ vending machines van Tubz blijken een nieuwe trend

Je ziet er steeds meer verschijnen: verkoopautomaten met een draaiknop, gevuld met capsules met snoep of nootjes. Het fenomeen van ‘vending machines’ heeft een hoge vlucht genomen in Nederland – de automaten blijken opnieuw populair. Binnen een jaar zijn bij Tubz maar liefst twintig franchisenemers aan de slag gegaan. En ook komend jaar zoekt Tubz franchisenemers die graag een aantal automaten willen exploiteren.

 

“In een jaar zijn we flink gegroeid’

Het franchiseconcept van Tubz is heel eenvoudig, vertelt franchisegever Ramon Baudoin. “Als je franchisenemer wordt, betaal je geen fee. Je hoeft niet naar locaties te zoeken voor de automaten. Het enige dat je doet is een bundel automaten met inhoud bij ons bestellen, die automaten goed beheren en nabestellingen bij ons afnemen.” Een bundel bestaat uit bijvoorbeeld 10 of 25 automaten, een voorraad cups met snoep, nootjes en snacks of speelgoedcapsules, promotiemateriaal en bedrijfskleding.

Tubz is een van oorsprong Brits bedrijf dat nu ook in Nederland actief is. De automaten moesten iets worden aangepast aan de Nederlandse markt. Baudoin: “In Engeland betaal je 1 pond. Maar een munt van 1 euro is minder waard. Daarom hebben we grotere cups gemaakt met een verkoopprijs van 2 euro.” Eerst volgde een proef met drie franchisenemers. En inmiddels loopt het dus storm.

 

Blijven doorgroeien

“In een jaar hebben we een flinke groei doorgemaakt”, vertelt Baudoin. “Het begon al direct te lopen op de Franchisebeurs. Direct na de beurs zijn de eerste twee franchisenemers gestart. Binnen een jaar zijn ruim 20 nieuwe franchisenemers aan de slag. Ik verwacht dat we blijven doorgroeien met 2 nieuwe franchisenemers per maand.”

Ook het team van vaste medewerkers van Tubz groeide. Baudoin: “We moesten een tandje bijzetten om alle franchisenemers direct aan de slag te laten gaan. We hebben nu een fulltime accountmanager die de contacten met de franchisenemers onderhoudt en die het vinden van locaties voor de automaten overziet.”

De meeste van de franchisenemers, circa 80% van de starters, begint volgens Baudoin met een bundel van 10 automaten. “We hebben verschillende soorten franchisenemers. Sommigen hebben een bundel van 10 automaten als bijverdienste. Maar we hebben ook een franchisenemer met 200 automaten.”

 

Postcodegebied

Tubz selecteert in het verzorgingsgebied voldoende locaties voor het aantal automaten in de bundel. Baudoin: “We proberen voor elke franchisenemer die locaties zo dicht mogelijk bij elkaar te houden. We spreken een postcodegebied af waarbinnen die locaties te vinden zijn. In overleg kan dat gebied wat uitgebreid worden.”

Wat voor locaties dat zijn? “Denk aan cafés, hotels, zwembaden, biljartzalen, winkels, bowlingcentra, winkelcentra, kappers, noem maar op. We kijken natuurlijk goed wat er al wordt aangeboden. Als een café gratis nootjes op de bar heeft staan, hoeven wij er geen nootjes-automaat te plaatsen. We komen ook steeds in nieuwe sectoren terecht. Een van onze franchisenemers heeft automaten staan in een repetitiestudio voor muzikanten. We zijn ook bezig om contacten te leggen met ketens en formules; denk aan horecaformules, hotelketens of casino’s. Een hotel is ideaal; daar kun je zo 10 automaten plaatsen.”

Het gebeurt een enkele keer dat een locatie minder goed blijkt te lopen dan van tevoren verwacht was. Baudoin: “Het is belangrijk dat een franchisenemer dat in de eerste weken goed in de gaten houdt. Als hij dan binnen een maand aangeeft dat de locatie niet past, gaan we dit eerst afstemmen met de desbetreffende locatie. Als de locatie echt niet geschikt is zoeken we kosteloos een nieuwe locatie in de buurt. Wij zijn daar redelijk soepel in, maar we kunnen natuurlijk niet in lengte van tijden nieuwe locaties aanbieden.”

 

20 minuten

Het is niet echt arbeidsintensief om franchisenemer bij Tubz te zijn. Je gaat eens in de 2 of 3 weken naar de automaten om ze bij te vullen en de opbrengst er uit te halen. “Per locatie ben je een minuut of 20 tijd kwijt voor een bezoek. Bij zo’n bezoek neem je het geld uit de automaat, je vult de automaten bij, en draag je 20% van de opbrengst af aan de contactpersoon op de locatie,  die je laat tekenen voor ontvangst.” Dat is alles.

Franchisenemers hoeven geen commissie aan Tubz af te dragen. Baudoin: “Ze zijn wel verplicht om de artikelen bij Tubz te bestellen.” Denk aan bijvoorbeeld Haribo of Maoam snoep, nootjes, Pringles, olijven of salami-worstjes. “We houden natuurlijk een ‘bestsellerslijst’ bij. Onze franchisenemers profiteren daar ook van: producten die het hardst lopen, raden we als eerste aan. Bij de nootjes zijn de pistachenoten en cashewnoten het populairst. Bij snoep zijn het de zure snoepjes die het meest verkocht worden. We willen ook actiever worden met het aanbieden van ‘toy capsules’. Het assortiment is zo breed dat je per locatie het aanbod optimaal kunt afstemmen op de vraag. Goede franchisenemers hebben daar een open oog voor en zetten een extra automaat op bepaalde locaties.”

 

Zonder cash

Bij de klassieke vending automaten heeft de klant een munt van 2 euro nodig. Maar we lopen toch steeds minder met contant geld op zak? Baudoin: “We zijn nu automaten aan het testen waarbij je op een andere manier kunt betalen. We hebben twee varianten. Een heeft een elektronische muntproever; dat betekent dat je met andere munten dan een 2-euro-munt kunt betalen. We hebben ook een systeem waarmee je zonder cash kunt betalen. Je scant een QR-code met je telefoon en gaat naar een betaalpagina. Na betaling wordt de automaat vrijgegeven en kun je aan de knop draaien. De tests voeren we uit met onze eigen automaten. Als die geslaagd zijn, kunnen ook de franchisenemers ervan profiteren.”

Baudoin verwacht dat de groei de komende tijd zo doorgaat. “Onze partner in Engeland heeft meer dan 350 franchisenemers. Ik denk dat er in Nederland ruimte is voor rond de 100 franchisenemers van diverse omvang. Er zijn nog volop regio’s in Nederland waar franchisenemers aan de slag kunnen. In regio’s als Rotterdam en Den Haag, eigenlijk in de hele Randstad, zijn zeker mogelijkheden.”

Bovendien wil Tubz verder gaan uitbreiden in andere landen. “We willen ons om te beginnen richten op Vlaanderen. Als dat een succes is, is de stap naar Duitsland of Frankrijk mogelijk.”

 

De franchisenemer: Marc Ruijters uit Bocholtz

De 56-jarige Marc Ruijters uit het Limburgse Bocholtz is in mei 2019 aan de slag gegaan bij Tubz. “Het is een bijverdienste naast mijn baan in de wijkziekenverpleging. Ik ben met mijn baan om 2 uur ’s middags klaar, dus dan heb ik volop tijd voor andere activiteiten.”

Ruijters begon met een ‘starterspakket’ van 10 automaten. “Tubz leverde de locaties erbij, dat zijn in mijn geval vooral café’s. De eigenaren van die locaties waren goed geïnformeerd, ik hoefde alleen even kennis te maken en de automaten te plaatsen. Ik heb gelijk afgesproken dat ze me bellen of app’en als de automaat leeg raakt. Hoor ik niets, dan ga ik eens in de 3 weken even langs.”

De omzet verschilt per automaat, maar ligt wel in de lijn der verwachting”, vertelt Ruijters. “De een loopt beter dan de andere, maar het middelt zichzelf uit.”  De locaties liggen in een straal van 20 km rond zijn woonplaats. “Ik heb er zelf ook twee aangedragen. Dat vindt de formule alleen maar fijn; ik woon hier in de regio en kan zelf goed inschatten welke locatie beter loopt.

×