Mijn favorieten

Er zijn nog geen favoriete franchiseformules geselecteerd

Papa John’s bereikt het hoge noorden

Ook in het hoge noorden heeft pizzaformule Papa John’s nu voet aan de grond gezet. In de stad Groningen beleefden de drie franchisenemers een gedenkwaardige en veelbelovende openingsdag. Ze zijn vast van plan een flink deel van deze pizzamarkt bij uitstek te veroveren.

Groningen studentenstad, en dus ook de stad waar de afhaal- en bezorgmarkt voor pizza’s groot is en maar doorgroeit. Dat hadden Jesse Witkamp (24), Thomas Slot (22) en Harald Neumann (42) ook goed in de smiezen. De drie ondernemende Groningers zochten wel een formule met een nieuw gezicht in de stad. Om te kunnen groeien en de mensen betere pizza’s te kunnen bieden. Ze kwamen uit bij Papa John’s. Het is alweer de 25ste vestiging in  Nederland van de aan de weg timmerende Amerikaanse formule.

De twee twintigers hebben opleidingen gevolgd die zij nu goed in de praktijk kunnen brengen. Jesse volbracht studies commerciële economie, bedrijfskunde en marketing. Thomas behaalde zijn diploma in retail management.

Ervaren ondernemer

De drie beschikken al over een groot lokaal netwerk. Daar gaat Jesse de komende tijd mee aan de slag. Hij is de marketing- en salesman van het team. Deals met studentenverenigingen en sportclubs zijn al gesloten of in aantocht. Thomas richt zich op HR en de operationele zaken en Harald is de ervaren ondernemer die de financiële zaken behartigt.

Op de openingsdag op 22 augustus wordt het vanaf het middaguur echt druk. De Groningers  weten het hoekpand aan de Nieuwe Ebbingestraat 87 te vinden. “Mooie tent mannen, gefeliciteerd”, zegt een jonge vader die met zijn gezin de nieuwe pizza’s komt proeven.

Liefst 700 gratis pizza’s werden er tussen elf uur ’s ochtends en vier uur ’s middags uitgedeeld. En in de avond ging de drukte gewoon door, nu met betalende klanten.

Ruimte voor nieuwe speler

Harald Neumann stelt vast dat de nieuwe zaak een vliegende start kent. De door de wol geverfde ondernemer in met name de financiële sector zocht al langer een horecazaak in Groningen. “Toen de mogelijkheid van Papa John’s zich voordeed ben ik me gaan verdiepen in het concept. Dat past bij ons, zeker in een grote afzetmarkt als Groningen met zoveel studenten. We zien kans om hier wat succesvols neer te zetten.”

Op de achtergrond speelt Harald een belangrijke rol, terwijl vooral Jesse en Thomas de tent gaan runnen. Ook zij hebben al de nodige ervaring in horeca en retail. “En we zijn allebei heel ondernemend ingesteld”, vertelt Jesse.

Toen de kans van Papa John’s voorbijkwam in hun buurt hapten ze snel toe. “We ontdekten dat Papa John’s heel groot is in het buitenland maar in Nederland nog in opkomst is. Daarbij barst de bezorgmarkt nog steeds uit zijn voegen en is er voldoende ruimte voor een nieuwe speler in Groningen. De formule van Papa John’s staat, en we krijgen veel support vanuit het hoofdkantoor. Nu moeten wij er voor zorgen dat het gaat lopen.”

Verse ingrediënten

Ze waren al overtuigd van de smaak van de pizza’s, gedragen door de versheid van de ingrediënten. Jesse: “Het belangrijkste verschil met de concurrentie is dat Papa John’s alleen met verse producten werkt. De groenten worden bijvoorbeeld heel aangeleverd en op de dag zelf gesneden.”

Het is allemaal snel gegaan sinds de ondertekening van het franchisecontract. In de vestiging in Hilversum leerden ze pizza’s bakken en binnen twee maanden hadden de ondernemers een team van 25 tot 30 medewerkers bij elkaar. Daaronder ook ervaren krachten in de branche die overstapten.

De start in de winkel is druk en veelbelovend. En ook op sociale media gaat het enthousiasme over de nieuwe pizzazaak ‘als een lopend vuurtje’, merkt Jesse. “En straks in september gaat het nóg meer leven, wanneer alle studenten terug zijn.”

×