Mijn favorieten

Er zijn nog geen favoriete franchiseformules geselecteerd

Papa John’s wil uitbreiden op Nederlandse zichtlocaties

John Schnatter startte pizzaformule Papa John’s in 1984 in de bezemkast van zijn vaders kroeg in Jefferson, Indiana. Hij begon met een oven en een flinke dosis pizzapassie. In de ruim dertig jaar daarna groeide de formule naar vijfduizend vestigingen in 45 landen. Ook in Nederland heeft de formule sinds 2016 een stevige plek op de markt veroverd. Franchisenemer Virgil (27) is dit jaar begonnen in Amsterdam-Oost, een drukke locatie met enorme potentie.

Virgil studeerde nog bedrijfseconomie aan de HES toen hij zag dat er een prachtige kans lag voor een restaurant aan de drukke Eerste van Swindenstraat in Amsterdam, net ten oosten van het centrum. “Via de Franchisegids kwam ik in contact met Papa John’s”, vertelt Virgil. “De formule was al bezig om daar een vestiging te bouwen, maar de beoogde franchisenemer was weggevallen. Ik kwam dus op precies het goede moment in beeld.”

Meer dan 100 uur per week

Virgil had nul ervaring in de horeca, dus de gesprekken, die in november 2017 plaatsvonden met het management van Papa John’s, waren pittig. “Ze wilden weten of ik het aankon; ik had immers nog nooit met pizza en deeg gewerkt. Na het gesprek ben ik bij een franchisetrainer gaan kijken om er achter te komen wat er van mij werd verwacht. Daar zag ik dat het zeker de eerste maanden flink aanpoten is: je maakt gemakkelijk meer dan 100 uur per week. Toch voelde het nog steeds goed. Na een vervolgtelefoontje met de recruiter ging het balletje harder rollen en ben ik uiteindelijk in slechts zes weken, op 28 december, opengegaan.” Virgil begon echter niet helemaal bij nul. “Ik kreeg twee weken training op een locatie van Papa John’s en twee weken in mijn eigen zaak. De begeleiding is goed; je staat er niet alleen voor.”

Drukbezochte straten

De vestiging van Virgil is de elfde in Nederland. Zijn collegae zitten voornamelijk in het westen, maar er zijn plekken door heel Nederland beschikbaar voor ondernemers die willen starten. In Nederland zoekt Papa John’s momenteel ondernemers die willen openen op zichtbare locaties in drukbezochte straten, winkelgebieden, wijkcentra of secundaire plekken op drukke wegen.

Goede kansen komen niet makkelijk

Virgil kwam er al snel de opening achter dat het inderdaad hard werken was om een pizzarestaurant te runnen. “De eerste maand was zwaar, maar I pulled it off”, glimlacht hij. “Goede kansen komen nu eenmaal niet makkelijk. Ik had ook in een dorp kunnen gaan zitten en alles rustig aan kunnen opbouwen, maar dan had ik geen Amsterdam-Oost gehad. Eén van de postcodegebieden die ik toegewezen heb gekregen, is het centrum van Amsterdam, prachtig natuurlijk.”

Vestiging voelt als familiebedrijf

De vestiging liep direct na de opening als een al gevestigde Papa John’s. “Papa John’s is geen eigen merk dat je moet promoten”, vertelt Virgil. “Als mensen via Thuisbezorgd.nl kunnen bestellen, verwachten ze dezelfde service en snelheid als van andere Papa John’s en krijg je direct orders. Dé pizzadag van het jaar is 1 januari; toen was ik net vier dagen open. Het viel dan ook niet mee om het met de personele bezetting rond te krijgen. Dat vind ik nog steeds één van de moeilijkste dingen om in te passen. Vrienden en familie hebben me in die eerste weken ontzettend goed geholpen en zijn nog steeds actief. Wat dat betreft voelt mijn vestiging echt als een familiebedrijf.”

Verse, handgesneden ingrediënten

Op de Nederlandse pizzamarkt was nog plek voor een nieuwe speler, ondanks de gevestigde namen die al flink ingebed zijn in de hoofden van consumenten. Papa John’s onderscheidt zich onder andere van de concurrentie door het gebruik van verse, handgesneden groente en vers deeg, dat handgedraaid en niet diepgevroren wordt. “Ik geloofde het eerst ook niet, maar de smaak is echt beter dan die van onze concurrenten”, vertelt een enthousiaste Virgil. “In Amsterdam komen veel buitenlanders en er wonen veel expats nabij mijn vestiging. Zij kennen Papa John’s erg goed, omdat de formule in het buitenland ook sterk aanwezig is. Ik krijg dan ook vaak blije mensen aan de lijn, die verrast zijn dat er een Papa John’s in de buurt zit.”

Service hoog in prioriteitenlijst

Ook service staat bij Papa John’s, en dus ook bij Virgil, bovenaan de prioriteitenlijst. Dat begint met snelheid bij het bezorgen van warme pizza’s, maar ook met bellen als de bezorging om wat voor een reden dan ook niet op tijd kan plaatsvinden. “Dat waarderen mensen enorm. Als je niet belt, worden mensen boos. Doe je dat wel, dan is de extra wachttijd geen enkel probleem. Daarnaast werk ik aan het verhogen van de naamsbekendheid van Papa John’s. Mijn ambitie voor dit jaar druk ik niet uit in geld. Ik wil meer bereik, dat mensen naar Oost komen omdat de medewerkers daar het zo goed doen en de pizza’s perfect zijn. Als dat allemaal in orde is, volgt de omzet vanzelf.”

Servicegerichte topper

Virgil zit regelmatig zelf op de scooter om pizza’s te bezorgen. “Ik werk zelf mee. Dat is, zeker tijdens de drukke opstart, gewoon nodig. Daarnaast zie ik zo mijn klanten en kan ik net dat stapje extra zetten. Mensen weten vaak niet eens dat ik de eigenaar ben als ik bij ze aan de deur kom. Laatst moest ik bezorgen en kwam de jongen die besteld had naar beneden om zijn pizza op te halen. Ik heb hem weer naar boven gestuurd. Pizza is: de deur open doen en lekker weer met je badjas op de bank gaan zitten met een dampende pizza op schoot. Die jongen belde toen ik net weer op de zaak was terug omdat hij een fooi wilde overmaken. Maar die hoef ik niet. Ik doe het omdat het in me zit. Als je het écht lekker vindt, helpt een positieve review ook altijd. En die kreeg ik: ‘de bezorger was een servicegerichte topper’. Daar haal ik heel veel voldoening uit. Het zijn kleine dingen, maar voor iemand die honger heeft, maak je er een groot verschil mee.”

Mijlpalen Papa John’s 
  • 1985: Het eerste Papa John’s restaurant opent zijn deuren in Jeffersonville, Indiana (VS).
  • 1986-1992: De formule verkoopt haar eerste franchise en groeit door naar honderd restaurants.
  • 1993-1999: Papa John’s gaat naar de beurs.
  • 2001: Papa John’s gaat online.
  • 2006: Papa John’s wordt beloond met Guiness World Record voor het zeven jaar op rij winnen klanttevreddenheidswaarderingen.
  • 2014: Papa John’s opent haar 4000e vestiging en viert het dertigjarig bestaan.
  • 2016: Het eerste filiaal in Amsterdam is een feit.

 

×