In 2016 werd Poké Perfect, de eerste pokebowl formule van Nederland, opgericht door broer en zus Gerrit Jan en Quinta Witzel. Na haar tijd in New York miste Quinta bij terugkomst de gezonde en duurzame snelle hap die ze als model graag at. De constatering dat er in Nederland weinig aanbod was van gezonde en gevarieerde voeding leidde tot de oprichting van Poké Perfect: een voedingsconcept voor snel, gezond eten met duurzame, verse producten. Gericht op het vergemakkelijken van een gezonde levensstijl die bij uitstek geschikt is voor mensen met een druk leven, maar toch bewuste keuzes willen maken zonder dat ze daar veel tijd voor moeten opofferen.
Poké Perfect
Bij Poké Perfect krijgen klanten de mogelijkheid om ultraverse poké bowls naar eigen wens samen te stellen. Om dit te realiseren is Poké Perfect een samenwerking aangegaan met De Digitale. Dit bedrijf is marktleider in digitale menuborden en gebruiksvriendelijke orderkiosken. De Digitale voorziet de locaties van Poké Perfect van orderkiosken, keukenmanagementsystemen en digitale menuborden. Dankzij de introductie van de orderkiosken kunnen Gerrit Jan en Quinta het bestel- en betaalproces niet alleen aantrekkelijker, maar ook makkelijker maken. Het unieke aspect van deze kiosken is de visuele weergave. Terwijl gasten hun eigen poké bowl bouwen, wordt dit direct gevisualiseerd op het scherm. Quinta legt enthousiast uit: “Mensen zien veel beter wat ze krijgen doordat het visueel is. We merken dat het heel erg helpt.”
Quinta verduidelijkt: “Op die manier nemen we ook keuzestress bij de klant weg. Ik denk dat veel mensen het fijner vinden om op hun gemak hun poké bowl samen te stellen, zonder de druk van andere wachtende klanten.” Deze persoonlijke en stressvrije ervaring draagt bij aan een verhoogde klanttevredenheid en biedt de mogelijkheid om de perfecte poké bowl samen te stellen.
Naast het verminderen van keuzestress heeft de introductie van orderkiosken nog meer voordelen voor Poké Perfect. Het schaarse personeel kan nu worden ingezet voor de bereiding van de maaltijden en de gastvrijheid, in plaats van het aannemen van bestellingen en betalingen. Dit leidt tot een verhoogde productiviteit per medewerker en een verbeterde logistieke flow. Bovendien hebben deze innovaties ook een positief effect gehad op de marges, resulterend in een indrukwekkende omzetgroei van zo’n veertig procent.
Digitalisering en duurzaamheid gaan hand in hand!
Terwijl Poké Perfect voortdurend bezig is met het digitaliseren van hun vestigingen, zien ze ook de noodzaak om duurzaamheid hoog in het vaandel te dragen. Quinta benadrukt: “Klimaatverandering heeft een enorme impact op onze wereld, met merkbare gevolgen voor het weer, de landbouwopbrengsten en de beschikbaarheid van voedsel. Wij voelen ons verantwoordelijk om ons steentje bij te dragen en actie te ondernemen!”
Poké Perfect heeft hun menu opgedeeld in vis-, veganistische en vleesbowls, elk met een eigen klimaatlabel. Deze labels geven aan of de gekozen bowl een lage, gemiddelde of hoge klimaatimpact heeft. Gerrit Jan legt uit: “Ons doel is om zo transparant mogelijk te zijn. We streven ernaar om de uitstoot van de bowls op ons menu te verminderen, bijvoorbeeld door samen te werken met lokale leveranciers of duurzamere telers.”
Een schaalbaar horecaconcept met focus op bezorging en groei
Gerrit Jan legt uit: “Vanaf het begin was ons plan duidelijk: we wilden een horecaconcept ontwikkelen dat gemakkelijk schaalbaar is, zodat franchisenemers moeiteloos een restaurant kunnen starten.” De keuze voor de poké bowl bood hierbij een belangrijk voordeel, aangezien het concept gestandaardiseerd kan worden en zich uitstekend leent voor bezorging. Bezorging werd dan ook vanaf het begin als een essentieel element van het succes gezien, en dit heeft zich tijdens de coronacrisis dubbel en dwars uitbetaald.
Quinta voegt toe: “Tijdens de pandemie konden we onze bezorgservice voortzetten en hebben we zelfs extra vestigingen geopend. Dit heeft ons geholpen om veerkrachtig te blijven en nieuwe groeimogelijkheden te benutten.” De focus op bezorging en het vermogen om snel in te spelen op veranderende omstandigheden heeft Poké Perfect geholpen om hun bedrijf te laten floreren, zelfs in moeilijke tijden.
Met ambitieuze doelen voor ogen, vervolgt Gerrit Jan: “Ons uiteindelijke doel is om filialen te openen in de 32 grootste steden van Nederland, met meer dan 100.000 inwoners.” Poké Perfect heeft duidelijk een strategie voor ogen om hun aanwezigheid in Nederland verder uit te breiden en meer mensen kennis te laten maken met hun heerlijke en gezonde poké bowls.