Primera heeft sterke buurtfunctie met verbreding assortiment

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Het verbreden van het productaanbod van Primera slaat aan bij de consumenten. Daarmee wordt de buurtfunctie van de ruim vijfhonderd winkels ook versterkt. In 2018 opende Primera zeven nieuwe winkels. De totale winkelomzet steeg met 4 procent tot 716,6 miljoen euro. De gemiddelde brutowinst exclusief nieuwe winkels groeide met 2%. Los daarvan steeg de online omzet via primera.nl met 59% naar 8,9 miljoen euro.

Sinds een aantal jaren focust de winkelketen zich nadrukkelijk op verbreding van het assortiment om daarmee de consument beter te kunnen bedienen. Dit jaar zal het assortiment wederom worden uitgebreid met telecom accessoires. Hiervoor werd in 2018 al een succesvolle pilot uitgevoerd. “Klanten zien onze winkels met hun sterke buurtfunctie als plek waar zij in veel behoeften worden voorzien. Deze behoeften zijn aan trends onderhevig en als coöperatie willen wij onze klanten optimale service verlenen. Dat doen we door als keten te innoveren en van grote waarde te blijven in een enerverende markt. De afgelopen jaren hebben wij ons voornamelijk gericht op verdere uitbreiding van cadeau(kaarten), handige services en e-sigaretten”, aldus Gert van Doorn, algemeen directeur Primera.

Consumenten reageren enthousiast op de verbreding van het assortiment van Primera. Dat blijkt duidelijk uit de stijging van de omzet van cadeaukaarten (+14%), cadeauartikelen (+17%), loterijen (+3%) en het stijgende volume van PostNL (+17%).

Bij de verkoop van tabak ziet Primera een daling in de traditionele rookwaren, gepaard gaande met een forse groei in de verkoop van e-sigaretten met 44%. ‘Onze klanten zijn op zoek naar alternatieve manieren van roken en het is belangrijk dat wij hen hierover goede uitleg geven’, aldus Van Doorn.

Van alle stijgers leveren cadeaukaarten, zowel in de winkels als op www.primera.nl, in absolute zin de grootste groei in omzet. Primera is één van de grootste verkooppunten van cadeaukaarten in Nederland en dit product laat nog altijd forse omzetstijging zien. Mede verantwoordelijk hiervoor is het succes van de Primera Keuze cadeaukaart, in 2018 door consumenten verkozen tot beste cadeaukaart van Nederland.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

banner-volop-kansenV2

franchise-season-art-class