Retail blijft groeien, echter zijn er meer faillissementen

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Winkeliers moeten ook in de gunstige economie alle middelen inzetten. ”De kritische consument, digitalisering en stevige concurrentie veranderen het straatbeeld en leiden tot grote verschillen”, schrijft ABN AMRO in een sectorrapport.

Groei detailhandel

De voorspelling van ABN AMRO was dat de detailhandel in de komende 2 jaar met twee procent zal stijgen. Dat zou betekenen dat er zeven jaar achtereenvolgens groei is in die sector. De verkoop binnen de detailhandel in de afgelopen 6 jaar, nam met dertien procent toe. ”Zowel in dit als in het volgende jaar hebben huishoudens meer te besteden, waardoor de stijgende lijn in de Retail standhoudt”, meldt de bank.

Gedrag consument

Door het veranderende gedrag van de consument loopt de sector tegen de enkele obstakels aan.  Zo is de consument kritischer geworden, hecht steeds meer waarde aan deskundigheid bij het personeel en koopt steeds meer online.

Concurrentie

Verder zijn de winstmarges mager en zijn er weinig kansen om te investeren. Momenteel is er sprake van grote concurrentie. De verwachting van ABN AMRO is dat het aantal faillissementen in de detailhandel dit jaar met hoogstens vijf procent kan oplopen. ”De lusten en de lasten worden niet gelijk over alle ondernemers verdeeld”.

Verschil tussen sectoren

De verschillen in de sector openbaren zich op drie niveaus: tussen branches, tussen winkelgebieden en tussen ondernemingen binnen de betreffende branches. Schoenenwinkels zijn zo ”het uitgelezen voorbeeld” van een branche waaraan de gunstige economie voorbij is gegaan. Hun omzet is gedaald met 9 procent sinds 2013 en ruim een vijfde van alle vestigingen is verdwenen in de afgelopen vijf jaar. Door de opleving in de huizenmarkt wist de doe-het-zelf-branche de economische groei te benutten. Echter valt ook in die sector de stijging de komende jaren naar verwachting minder gunstig uit.

Volumegroei per branche

**Bij deze branches gaat het om (mutatie in) omzet, bij de andere branches om mutatie in verkoopvolumes.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

 

skyscraper-banner-website

banner-volop-kansenV2

franchise-banner-abn-amro-3

franchise-season-art-class