Retail kent minder faillissementen in eerste kwartaal 2018

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Het aantal faillissementen in de detailhandel is dalende in het eerste kwartaal van het jaar. Ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder is volgens onderzoek van ABN AMRO Insights een daling te zien van 8%. Voor heel het jaar 2018 wordt een daling van meer dan 10% verwacht.

Economische omstandigheden positief

De positieve economische omstandigheden van de afgelopen periode dragen bij aan de daling van het aantal faillissementen. Het vertrouwen is terug bij de consument om meer te besteden en extra inkomen uit te geven. In de eerste maanden van 2018 staat het consumentenvertrouwen nog steeds rond het hoogste punt sinds begin 2001. Er is een toename te zien van omzet en verkoopvolumes. Doordat een groot deel van de kosten van retailers ‘vast’ is, draagt extra omzet vaak direct bij aan de absolute winst. De online winstgevendheid blijkt wel een grotere uitdaging, zeker als schaalgrootte ontbreekt.

Hoewel de omzet- en volumecijfers nog onbekend zijn voor het eerste kwartaal, kan er al wel gekeken worden naar de cijfers van januari en februari 2018. De omzet neemt toe met 3,2% ten opzichte van dezelfde maanden een jaar eerder. Ook de verkoopvolumes namen toe met 2,5%. Voor het gehele jaar 2018 wordt uitgegaan van een stijging van 2,3%.

Niet iedere Retailer zal zich herkennen in deze weergave van groei. Ondanks het dalende aantal faillissementen en de groei van de verkoopvolumes kampen veel retailers met grote concurrentie binnen hun branche. Ook het veranderende consumentengedrag zorgt ervoor dat niet iedereen profiteert van het positieve economische klimaat.

Online omzet blijft stijgen

Retailers met alleen fysieke verkooppunten worden geraakt door de stijging van de omzetcijfers van online retailers. De internetomzet laat een sterkte groei zien deze eerste twee maanden van het jaar met 20,9%. Voornamelijk de internetomzet van ‘fysieke’ retailers van wie het zwaartepunt offline ligt steeg hard (23,9%). De ‘pure’ webwinkels hebben in de eerste maanden van 2018 een omzetstijging gerealiseerd van 19,1%.

Ondanks dat het aantal transacties op de woningmarkt terugloopt, stegen de eerste maanden van dit jaar de verkoopvolumes van doe-het-zelf-zaken. Het lijkt erop dat mensen hun eerder aangekochte woningen, gesteund door de positieve economische omstandigheden, vaker verbouwen, zo meldt ABN AMRO Insights. Winkels ervaren wel prijsdruk, waardoor de stijging van de omzet van 1,8% achterbleef bij de stijging van de verkoopformules.

Dalingen van de verkoopvolumes zijn er ook te zien bij winkels in schoenen en lederwaren en voedingspeciaalzaken. Zij lijken vooral last te hebben van concurrentie over hun eigen branche heen.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

 

skyscraper-banner-website

banner-volop-kansenV2

franchise-banner-abn-amro-3