Retail krimpt dit jaar met 8 procent als gevolg van coronacrisis

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

De retail in Nederland is hard getroffen door de coronacrisis, al zijn er winnaars en verliezers van de crisis. De bestedingen van consumenten krimpen naar verwachting met 5,2 procent wat komt door winkelsluitingen en het afgenomen consumentenvertrouwen. ABN AMRO verwacht dit jaar een krimp van retail bedrijven met 8 procent. In 2021 wordt er een groei verwacht van 5 procent, omdat de bestedingen van consumenten sinds het tweede kwartaal weer toenemen.
Omzet in supermarkten en doe-het-zelfzaken groeit

Retailers in voedingsmiddelen zullen profiteren van de veranderende behoeften van consumenten. ABN AMRO verwacht door de crisis een groei van 5 procent voor supermarkten en ook voor voedingsspeciaalzaken een groei van 2 procent. Vooral de online omzet van supermarkten is gegroeid met percentages van 40 tot 50 procent. In 2021 zullen de uitgaven in supermarkten en speciaalzaken weer wat zakken (-1 procent). Ook was er sprake van een flinke groei van consumentenelektronica (+7 procent), woonwinkels (+4 procent) en doe-het-zelfzaken (+10 procent). ABN AMRO verwacht voor woonwinkels, doe-het-zelfzaken en elektronica volgend jaar een krimp van 2 procent.

Kledingwinkels en autoretail krijgen harde klappen

De grote verliezers in de retail zijn fysieke kledingwinkels (-15 procent) en schoenenwinkels (-10 procent). Door Covid-19 waren er niet veel consumenten in fysieke winkelstraten te vinden. Ook nam de vraag naar formele kleding door het thuiswerken af. Er is wel een sterke stijging in omzet van webwinkels en omni-channelers, maar dit is niet genoeg om het verlies in fysieke kleding- en schoenenwinkels goed te maken. De verwachting is dat het volume in 2020 voor webwinkels met 35 procent toeneemt. De groei (+5 procent) die verwacht wordt in 2021 voor fysieke winkels zal niet voldoende zijn om volledig te herstellen tot het niveau van voor de crisis. Ook de autoretail is zwaar getroffen. De vraag naar nieuwe auto’s in het eerste halfjaar is fors ingezakt (-30 procent). Tegelijkertijd steeg de vraag naar occasions, omdat mensen toch mobiel willen blijven zonder het ov te gebruiken. Begin augustus lag de verkoop van occasions 1,5 procent hoger dan in 2019. ABN AMRO verwacht voor de gehele automotive branche een omzetdaling van 15 procent en in 2021 een herstel van 8 procent. Hiermee is de omzet nog steeds fors lager dan vóór de crisis.

Webwinkels overleven crisis

Retailers met een goed lopend onlinekanaal komen relatief beter door de crisis, omdat de verschuiving van de vraag naar online deels blijvend is. “De crisis heeft een enorme impact op de retail en het consumentengedrag. Het is de vraag hoe snel we kunnen terugkeren naar een stabiele situatie. We verwachten dat een deel van de consumenten blijvend minder winkels zal bezoeken, gerichter en meer lokaal gaat winkelen en aankopen zal verleggen naar het onlinekanaal”, zegt Henk Hofstede, Sector Banker Retail van ABN AMRO. “Dit heeft een grote impact en kan leiden tot faillissementen, winkelsluitingen en leegstand in grootstedelijke winkelgebieden. Om goed door de crisis te kunnen komen, is het daarom cruciaal dat retailers zich sterker focussen op de juiste omnichannel mix.”

 

Henk Hofstede

Sector Banker Retail

ABN AMRO

 

 

 

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

franchise-season-art-class