Mijn favorieten

Er zijn nog geen favoriete franchiseformules geselecteerd

Ronald Bakker over zijn tijdloze bagel-formule

De Nederlandse franchiseformule Bagels & Beans opende recent haar nieuwste vestiging in Veenendaal. Ronald Bakker, oprichter van de bagelformule, ging in gesprek met RetailTrends over zijn heilig vertrouwen in franchise, de groei die de formule meemaakt en het tijdloze concept versus hip zijn.

Ronald Bakker heeft het niet zo op het kantoor en sprak daarom af in de nieuwste vestiging van Bagels &  Beans in Veenendaal. “We willen dit jaar tien nieuwe vestigingen openen, maar als het er zes worden is het ook geen probleem. We groeien tot nu toe stabiel en dat bevalt goed. Ik wil geen locaties openen waarvan we achteraf zeggen: dat hadden we beter niet kunnen doen”.

Bagels & Beans verkocht vorig jaar haar laatste eigen vestiging is vanaf dat moment een honderd procent franchiseformule. “Ondernemerschap verdient gestimuleerd te worden. Ondernemers zijn vaak gepassioneerde mensen waarop een belangrijk deel van de economie draait en die voor werkgelegenheid zorgen. Tegelijkertijd worden ze nauwelijks beschermd en kampen ze vaak met verborgen armoede. Ze durven hun nek uit te steken en als het niet lukt werken ze vaak lange tijd voor minimumloon. Of zelfs eronder, want een wettelijk minimumloon bestaat niet voor franchisenemers.”

Ook reageert hij op hoe Bagels & Beans potentiële conflicten voorkomt met franchisenemers. “Om te beginnen is onze fee laag in vergelijking met andere concepten. Uiteindelijk is het een kwestie van gunnen en het sámen doen. Ben je alleen met geld bezig, dan kijk je naar zo goedkoop mogelijke producten met de beste marge. Dat wil ik absoluut niet en dat weten de franchisers. De ondernemers van het eerste uur zijn er nog steeds. Zij geloven dus ook in die filosofie. Zowel wij als de franchisenemers moeten ervoor waken dat we niet alleen bezig zijn met geld verdienen.”

Lees het volledige interview in het maartnummer van RetailTrends.

×