Schoenen: vroeger werden ze gepast, nu gegoogled

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Bertine Schieven

[Column – Bertine Schieven, MKB Adviseurs]

Online ondernemen 

Er zijn veel digitale nieuwsbronnen die u op de hoogte houden van de laatste ontwikkelingen in de retailbranche. Meer dan de helft van de content op deze nieuwssites en in de verschillende digitale nieuwsbrieven gaat over online zakendoen, zoals verkoop via webshops, afhaalpunten, omni-channel, mobiele kopers en gratis retouren. Terecht, want bij hoeveel procent van de aankopen speelt internet al een rol en hoeveel procent van alle aankopen gaat inmiddels online? En hoeveel van de huidige winkels zijn over tien jaar verdwenen door de opkomst van online shoppen? Kortom: hoe vaak koopt iemand – al dan niet impulsief – online schoenen, nadat hij of zij het woord ‘schoenen’ heeft gegoogled?

Eerst een paar feiten op een rij. Negentig procent van de mensen zegt dat internet een rol speelt bij aankopen. In een aantal branches komt een kwart van de aankopen momenteel al online tot stand. Naar verwachting is over tien jaar veertig procent van het huidige detailhandelaanbod verdwenen. En: per maand wordt 2,3 miljoen keer per maand het woord ‘schoenen’ gegoogled.

Er is sprake van een behoorlijke verschuiving van koopgedrag. Deze ontwikkeling zet de komende jaren nog door en het nut en de noodzaak om de omslag te maken naar online ondernemen is met de voorgaande feiten wel evident. Het is essentieel dat online ondernemen een onderdeel is van de strategie en bedrijfsvoering in iedere onderneming. Maar hoe moet je dat als franchisegever en franchisenemers in de praktijk brengen?

De basis is – zoals bijna bij alles – een goed businessplan, waarin de strategie en de doelgroep is gedefinieerd, zowel voor offline als online ondernemen. De adviseurs van Flynth Franchise en MKB Adviseurs hebben zes focuspunten gedefinieerd aan de hand waarvan franchisegevers en franchisenemers online ondernemen in hun strategie kunnen integreren. Deze zes focuspunten zijn:

• Markt: hoe online is en wordt de markt waarin ik actief ben?
• Klanten: zijn mijn klanten online actief?
• Ambitie: wat zijn mijn online doelen?
• Cijfers: hoe scoor ik met mijn website? (Google Analytics)
• Marketing/ communicatie: hoe is social media onderdeel van het marketingbeleid?
• Back office: is mijn interne organisatie klaar voor online ondernemen?

De eerste twee focuspunten hebben te maken met de externe omgeving van een onderneming en de laatste vier punten hebben te maken met de interne omgeving van de onderneming.

Samen met franchisegevers en franchisenemers kunnen we inzoomen op deze punten, waarbij het, net als in de offline strategie, essentieel is om te weten wie je doelgroep is, wat je doelgroep bezighoudt en waar je doelgroep zich bevindt. Denk bij dit laatste niet zozeer aan waar men woont of werkt, maar waar men zich op het internet begeeft. De uitdaging voor de franchisegever is om online ondernemen op een juiste wijze te integreren in de formule, met daarbij een uitwerking van het aangepaste verdienmodel voor zowel de franchisegever als de franchisenemers. Het uiteindelijke doel moet immers zijn: een beter rendement voor beide partijen. Kortom genoeg werk aan de winkel en genoeg goede voornemens voor het nieuwe jaar. Want het offline gezegde in online versie luidt: wie de schoen googlet, trekt ‘m aan.

dinsdag 6 november 2012.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

banner-volop-kansenV2

franchise-banner-abn-amro-3