Slijterijbedrijf Mitra bouwt op franchiseformule

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

mitra filiaal

Slijterij Mitra heeft als doel gesteld dat het aantal franchisevestigingen eind 2014 met minimaal zeventig moet zijn toegenomen. Er is geen sprake van directe sluiting van vestigingen, stelt directeur René Wissink. Er wordt eerst gekeken of er geïnteresseerde franchiseondernemers te vinden zijn, alvorens daar over nagedacht wordt. Mitra heeft nu ongeveer 120 eigen slijters.

De omslag naar franchise is een middel om kosten te besparen. In 2011 gingen er 40 filialen dicht vanwege teruglopende omzet. Dit is te wijten aan de verhoging van accijnzen op alcohol en drankenverkoop in supermarkten. Volgens Mitra-directeur Wissink boeken zelfstandige ondernemers betere resultaten dan de eigen winkels. Inmiddels zijn er al 30 bedrijven overgestapt op een franchisemodel. Nu ligt het aantal franchisevestigingen ongeveer op 100. Ook komt er meer aandacht voor verkoop via internet. Binnenkort worden de werknemers geïnformeerd.

Het aantal slijterijen blijft relatief constant in Nederland, alhoewel er in het eerste halfjaar van 2013 ruim 8% minder producten verkocht werden. Met name slijterijen in de grensgebieden hebben het zwaar door de concurrentie met de omliggende landen. Het prijsverschil tussen een krat bier van een A-merk in Nederland en Duitsland bedraagt zo`n zes euro.

Delen:

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.