Mijn favorieten

Er zijn nog geen favoriete franchiseformules geselecteerd

Hard franchise vs. soft franchise

De termen hard franchise en soft franchise worden vaak samen genoemd, maar zijn tegelijkertijd ook elkaars tegenpolen. Het is erg van de ondernemer afhankelijk welk type franchise het beste bij hem past. In dit artikel benoemen we de voor- en nadelen van soft en hard franchise. 

Hard franchise

Bij een hard franchise formule zijn deze regels vrij streng en staan aspecten als huisstijl, voorraad, inkooplocatie en media-uitingen vast. Hiervoor zijn bepalingen opgesteld vanuit de franchisegever die de franchisenemer hierin dus beperken.

De voordelen

  • Een franchisenemer heeft veel zekerheid bij de opstart van zijn onderneming, omdat een hoop aspecten al vastliggen.
  • De franchisegever is er zeker van dat zijn imago behouden blijft.
  • Media- en vormgevingskosten blijven beperkt omdat deze voor iedere vestiging gelijk zijn.
  • Ondersteuning vanuit de franchisegever is groter dan bij soft franchise.

De nadelen

  • Een franchisenemer wordt beperkt in zijn vrijheid binnen zijn onderneming.
  • Een franchisenemer is vaak verplicht inkopen te doen bij een bepaalde partij, ongeacht de kosten.
  • Een franchisegever kan minder profiteren van de ondernemingskennis van de franchisenemers.

Hard franchise formules: Chocolate Company, Bagels & Beans, Livera, Bruna.

Soft franchise

Bij een soft franchise formule zijn deze regels niet erg streng en staan de franchisenemers redelijk vrij om hun eigen onderneming te leiden. Natuurlijk moeten ze zich wel aan een aantal regels houden, maar aspecten zoals reclame, marketing, inkoop en voorraad zijn over het algemeen niet vastgelegd. De franchisenemer staat dus vrij om deze aspecten zelf in te vullen.

De voordelen

  • Een franchisenemer kan zijn omzet optimaliseren door zelf inkoop- en verkoopprijzen te stellen (in veel gevallen).
  • De franchisegever kan het optimale uit zijn formule halen door de verschillende methodes van zijn franchisenemers.
  • De franchisenemer is vrijer om zijn onderneming op zijn eigen methode te exploiteren.

De nadelen

  • Media- en reclamekosten kunnen hoger zijn dan bij hard franchise.
  • Opstartkosten liggen over het algemeen hoger bij soft franchise.
  • Er is voor de franchisenemer minder zekerheid bij het starten van de onderneming.

Soft franchise formules: iQ Makelaars, Maaltijd Compleet, Drogist Bewust Beter.

Meer weten? Kijk dan op onze Franchise Wiki of stuur een e-mail naar info@denationalefranchisegids.nl.