“Spar hoort in rijtje KLM, Philips en Unox”

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

In ons land behoort franchiseformule Spar tot de kleine supermarkten. Met amper 1,5% marktaandeel geldt de franchiseformule als kleine concurrent voor Jumbo (18%) en Albert Heijn (35%). Internationaal gezien laat Spar wel degelijk indrukwekkende cijfers zien. Dit jaar opent de supermarktformule voor het eerst zijn deuren in Mongolië, Malta en Sri Lanka. De formule is inmiddels in 44 landen actief.

“Nederlandse bedrijven als KLM, Philips en Unox worden dikwijls een Nederlands ‘icoon’ genoemd, maar ook de Spar misstaat niet in dat rijtje”, aldus Sjaak Kranendonk, algemeen directeur van de franchiseformule, tegenover NPO Radio 1. “Het is niet voor niets dat premier Rutte de eerste vestiging in India vorig jaar opende.”

Intern spreekt Spar niet meer over de oubollige imago dat het eerder wel had. “Met onze nieuwe citywinkels en 3.0-formule is dat er echt wel af”, gaat de directeur verder. Kranendonk geeft verder aan dat ook uit klantenonderzoek de verbouwde vestigingen worden gezien als ‘modern en eigentijds’. “Wie zegt dat Spar suf is, leeft nog in het verleden.” Dat Spar een inhaalslag aan het maken is, of heeft gemaakt, blijkt ook uit het University concept. De formule zoekt op deze manier ook steeds meer de studenten op. Later dit jaar opent de negende universiteitswinkel, op de TU in Delft.

Spar boekte vorig jaar wereldwijk 4,5% meer omzet. In Nederland heeft de formule een marktaandeel van 1,5%, maar wereldwijd komen volgens Kranendonk dagelijks 13 miljoen klanten over de vloer.

Lees hier het volledige artikel en luister het fragment terug.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website