Speelgoedwinkels steeds minder populair

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Daling speelgoedwinkels

Sinds het crisisjaar in 2009 doen fysieke speelgoedwinkels het steeds minder goed. De omzet van de speelgoedwinkels lag in 2015 bijna 35% lager dan in 2008. De omzet van dit jaar lijkt ook lager uit te vallen, de omzet nam tot nu toe zo’n 2% af ten opzichte van een jaar eerder.

Naast de omzetdaling, is er ook een daling van het aantal speelgoedbedrijven. Waar er in 2008 nog 965 speelgoedbedrijven waren, lag dat aantal begin dit jaar op 660. Dit betekent dus een daling van 20%. De grootste afname was in de provincie Utrecht, hier daalde het aantal vestigingen met een derde. Overijssel was de enige provincie met zwarte cijfers, hier steeg het aantal winkels van 85 to 90. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.

De terugval lijkt te verklaren door de opmars van online winkels. Speelgoed wordt steeds populairder bij online winkels, dit zorgt voor de verminderde omzetten bij de fysieke winkels. Grote onlinewinkels als Bol.com en Wehkamp zien hun speelgoedomzet hierdoor dan ook stijgen.

Grote namen wat betreft speelgoedwinkels zijn Bart Smit, Toys XL en Intertoys. Deze formules zijn allemaal eigendom van Blokker Holding. Eerder werd al bekend dat het moederbedrijf van Bart Smit, Toys XL en Intertoys, heeft besloten om zowel Bart Smit als Toys XL in Intertoys te veranderen.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.