Sterke huizenmarkt stimuleert omzet woonwinkels

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

De omzetgroei in het segment ‘living’ blijft ook in 2020 op een hoog niveau (circa 5%) en is daarmee in de non-food retail koploper. Franchiseformules als Decorette, Grando Keukens en Kvik profiteren hier volop van.

Dat de woonbranche het zo goed doet komt ook door het verschijnsel ‘verthuizen’: door de hoge huizenprijzen zit verhuizen er voor veel menen niet in. In plaats daarvan investeren mensen meer in hun eigen woning. De woonbranche doet het daarom boven verwachting goed. De sector verwachtte een dip in de verkoopcijfers, maar laat juist een omzetgroei van ruim 6 procent zien.

De huizenmarkt blijft sterk en de terugval in het aantal woningtransacties blijft naar verwachting beperkt (van 218.000 naar 210.000). Woon- en doe-het-zelf winkels blijven profiteren van het verduurzamen, verfraaien en verbouwen van huizen. Winkels in persoonlijke verzorging, consumentenelektronica en recreatieartikelen weten hun beperkte omzetgroei in 2019 ook in 2020 vast te houden. Daar tegenover staan segmenten met een lichte omzetdaling (fashion) of forse krimp (speelgoed).

Meubelwinkels als Trendhopper en Budget Home Store profiteren nog het meest van de thuisverhuizers. Zij plusten het tweede kwartaal maar liefst 11,2 procent bij.

Stabiele groei detailhandel

De groei van de omzet in de detailhandel blijft in 2020 naar verwachting 3%. De omzet in het food segment zal iets meer toenemen dan in non-food. Dat dit in 2019 andersom was, had vooral te maken met de btw-verhoging die de foodaankopen wat afremde.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website