Strategische keuzes McDonald’s slaan aan

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

De keuze van McDonald’s Nederland om te investeren in het uitbreiden van service, kwaliteit en verbreding van het assortiment lijkt aan te slaan in Nederland. Door nieuwe en vaker terugkerende gasten groeide het aantal gasten met 4,6 procent. De omzet van de restaurantketen groeide met 10,3 procent nog harder in vergelijking met het jaar ervoor en kwam uit op 896 miljoen euro.

Groeipijlers McDonald’s

McDonald’s heeft in 2018 het assortiment uitgebreid met zeventien nieuwe producten. Daarnaast is het concept McCafé’s geïntroduceerd bij veertig vestigingen, waardoor er nu in totaal 90 McCafé’s te vinden zijn in Nederland. De snelste stijger in Sales is het ontbijt met een groei van 17,6 procent. McDelivery wordt nu in 28 restaurants in Nederland aangeboden en vormt ook voor 2019 een belangrijke groeipijler. Dit jaar zal McDelivery onder meer uitgerold naar Leiden en Delft.

Erwin Dito, Managing Director McDonald’s Nederland is positief: “De ingezette strategie loont, onze gasten waarderen de keuzes die we maken. Dit zien we terug in de omzetgroei, maar nog belangrijker voor ons, we zien het ook in de groei van nieuwe en terugkerende gasten. Naast een gemaksoptie merken we dat McDonald’s steeds meer een bestemming wordt. Het komende jaar blijven we investeren in service aan onze gasten en kwaliteit en de variatie van het assortiment. Daarnaast hebben we de ambitie om de komende jaren zo’n vijf nieuwe restaurants per jaar te openen.”

Verduurzamen

Duurzaamheid is de laatste jaren een steeds belangrijker item geworden en ook McDonald’s speelt daar op in met een eigen duurzaamheidsprogramma Scale for Good. “Als grootste restaurantketen ter wereld, heeft McDonald’s de kans en verantwoordelijkheid om een bijdrage te leveren aan de meest urgente maatschappelijke en duurzame uitdagingen van deze tijd. In Nederland geven we hier invulling aan met onder meer nascheiding van afval uit prullenbakken, het verduurzamen en verminderen van verpakkingen en de introductie van snellaadpunten. Maar denk ook aan het bieden van verantwoorde keuzes en gasten helpen om die keuze te maken”, aldus Dito.

Wijziging directie

Na een dienstverband van dertien jaar is Marjolein Reijs opgestapt als director human resources & training bij McDonald’s Nederland. Ze gaat in dezelfde functie aan de slag bij een ander bedrijf. Reijs begon in januari 2016 bij McDonald’s waar ze onder meer verantwoordelijk was voor het opzetten van de McDonald’s Academy.

Het afgelopen jaar zijn er meerdere wijzigingen geweest in het directieteam. In januari begon Erwin Dito als managing director en volgde daarmee Manu Steijaert op. Recentelijk benoemde de keten al Alex Weber en Annemarie Swijtink tot cfo en marketingdirecteur.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

banner-tubz-europe

franchise-season-art-class