‘Stroom van buitenlandse vernieuwing zal toenemen’

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Buitenlandse formules

Tegenwoordig komt de vernieuwing van de Nederlandse retail veel uit het buitenland. Deze lijn zal volgens Jos Voss, sectorspecialist van Rabobank, de komende jaren zo doorzetten. Dit schrijft hij in een deze maand gepubliceerd rapport.

Volgens Voss worden buitenlandse formules steeds belangrijker in het Nederlandse retaillandschap. Formules als Domino’s, Anytime Fitness, Decathlon, Hornbach, Media Markt, IKEA, H&M, Bauhaus en Zalando hebben inmiddels een sterke marktpositie in Nederland. Voss denkt dat dit komt omdat Nederlandse formules geen antwoord weten op nieuwe concurrenten.

Voss verwacht dan ook dat buitenlandse formules zich in Nederland zullen blijven vestigen. Dit komt voornamelijk door de lage toetredingsdrempel, maar ook door problemen met de ‘nieuwe werkelijkheid’ bij Nederlandse retailers. “Nieuwe spelers kunnen hier gebruik van maken, bijvoorbeeld om locaties te verwerven.”

De sectorspecialist zegt ook dat het formulelandschap in Nederland vrij ‘plat’ is. Daarbij hebben Nederlandse formules vaak weinig onderscheidend vermogen. Hierdoor liggen er juist kansen voor buitenlandse formules die dit onderscheidend vermogen wel kunnen brengen.

Verder lijkt Nederland een kleinschalige proeftuin voor Europa. Er kan namelijk met weinig risico een formule getest worden en uitgerold worden. Een flagshipstore in Amsterdam is al voldoende om te ontdekken of een formule toekomst heeft. “Als er ook buiten Amsterdam winkels nodig zijn, kan gefocust worden op grote plaatsen waarmee snel veel consumenten bereikt kunnen worden.”

Ondanks de stroom buitenlandse formules zijn er diverse goede voorbeelden te noemen van innovatieve Nederlandse formules als Coolblue, Action, Suitsupply en Rituals. Echter lopen veel retailers nog achter. “Zij zien de noodzaak tot innovatie, willen ook wel maar kunnen niet door gebrek aan middelen of strategische focus”, aldus Voss. Ook raad Voss aan om vaker samen te gaan werken, overnames te doen, aandeelhouders te krijgen of onderdeel worden van een grotere speler.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website
franchise-season-art-class