Supermarktbranche groeit, modebranche onzeker

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Onderzoeksbureau GfK concludeert dat het voor zelfstandigen in de modebranche niet eenvoudig is om als onderneming gezond te blijven. De omzet is met meer dan 10% gekrompen en dat geldt niet alleen voor vestigingen in Nederland, maar in heel Europa. Daarentegen groeit de omzet van de Nederlandse supermarktbranche gestaag door.

GfK heeft de fashion industrie van België, Duitsland, Groot-Brittannië, Frankrijk, Italië, Nederland, Oostenrijk en Spanje onderzocht. Het marktaandeel van zelfstandigen neemt af en dat betreft drie kenmerkende oorzaken. Het maandelijks wisselen van de collectie kunnen zelfstandigen moeilijk bijbenen. Ook het verschil in het prijskaartje ten opzichte van (internationale) concurrentie begint parten te spelen. In 2014 is de omzet, die door de Europese modebranche online gerealiseerd is, met 8% toegenomen ten opzichte van een jaar eerder. Hoewel internet kansen biedt, is het voor zelfstandigen niet eenvoudig om hier in mee te gaan. De gehele modebranche is met 2 á 3 procent gezakt. Frankrijk is met 8% de grootste verliezer en Groot-Brittannië de grote winnaar, want alleen daar werd er meer omzet gerealiseerd.

Hetzelfde onderzoeksbureau heeft geconstateerd dat tot aan de laatste maand van 2014 de omzet in de Nederlandse supermarktbranche af nam. Vanaf oktober vorig jaar is daar verandering in gekomen, de omzet in het laatste kwartaal met een half procent toegenomen. In de eerste maand van dit jaar steeg de omzet met 2,6 procent en in de tweede maand van dit jaar werd er met ruim 1 procent meer omzet gerealiseerd ten opzichte van een jaar eerder. Daarnaast gaf de consument in de maand februari per kassabon meer uit.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.