Mijn favorieten

Er zijn nog geen favoriete franchiseformules geselecteerd

Supermarkten stunten vaker met A-merken

Albert Heijn heeft het afgelopen jaar flink gestunt met A-merken. Vooral de laatste maanden kwam de marktleider met veel nieuwe aanbiedingen. Ook branchebreed neemt het promogeweld toe. Dat signaleert vakblad Distrifood.

Voortzetting trend

Onderzoeksbureau Superscanner en marktonderzoeker IRI constateren dat ook andere supermarkten klanten proberen te trekken door vaker A-merken in de aanbieding te doen. Volgens IRI-onderzoeker Sjanny van Beekveld zal dat ook nog wel even zo blijven.

“Ik zie nog geen signalen dat er iets gaat veranderen wat tot een trendbreuk leidt. Door kanaalverschuivingen naar nieuwe spelers, zoals bijvoorbeeld Picnic, maar ook door de opmars van out-of-home, blijven de traditionele supermarkten zoeken naar manieren om shoppers naar hun winkel te trekken en daar zal promotie er een van blijven”, zegt Van Beekveld tegenover Distrifood.

Promogeweld

Het marktaandeel van Albert Heijn staat onder druk en dat noopt tot maatregelen. Albert Heijn hoopt het marktaandeel te verbeteren door (nog) meer aandacht te schenken aan het opschroeven van de omzet. Albert Heijn geeft bij acties gemiddeld zo’n 35 procent korting op A-merken en 30 procent op huismerken.

Grote concurrent Jumbo heeft de huismerken het afgelopen jaar flink duurder gemaakt. De prijzen van huismerken zijn bij Jumbo met 6,5 procent omhoog gegaan; bij AH bleef die stijging beperkt tot iets meer dan 4 procent.

A-merken zitten gevangen

Volgens Van Beekveld zijn de fabrikanten van A-merken in een vicieuze cirkel terecht gekomen. “Ze willen graag de promotiedruk verlagen. Het kost immers marge en levert op langere termijn en voor de categorie niet zo veel op. Maar op het moment dat een A-merk zijn promotiedruk verlaagt en de overige A-merken in de categorie niet meegaan, levert dat direct verlies van marktaandeel op. Ze zitten dus gevangen”, analyseert Van Beekveld.

×