Supermarktomzet op zondagen in 2013 flink gestegen

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

KassagroepAH
Supermarkten in Nederland hebben het afgelopen jaar de omzet op zondagen met 23 procent zien groeien ten opzichte van 2012. In totaal werd er negenhonderd miljoen euro omgezet, waarmee de zondag goed is voor 2,7 procent van de totale supermarktomzet. Dat blijkt uit cijfers die 3 april werden gepubliceerd van onderzoeksbureau GfK.

Opvallend is dat de zondagsopeningen vooral jongeren aantrekken. Jonge alleenstaanden geven bijna zes procent van hun supermarktbestedingen op zondag uit. Onder 65-plussers is dit 1,2 procent.

Ook regionaal zijn er grote verschillen in het omzetaandeel op zondagen. In de drie grote steden (Amsterdam, Rotterdam en Den Haag) is dit met 5,27 procent het hoogst. In het noorden van het land is dit met 1,08 procent het laagst. Het zondagsaandeel groeide in 2013 in alle regio’s.

De producten die op zondag het meest gekocht worden zijn relatief vaak kant-en-klaarmaaltijden, rijst en deegwaren en desserts als ijs. Producten als koffie, thee, suiker en wijn en aperitieven zijn relatief minder populair op zondag.

Delen:

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

franchise-season-art-class