Supermarktondernemers willen geen caissièreloze supermarkt

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Onlangs opende Albert Heijn een cash- en caissièreloze supermarkt. Distrifood Winkelierspanel ziet het vooral als een experiment. De supermarktondernemers uit dit panel kunnen zich niet indenken dat er alleen zelfscan aangeboden wordt. Een Coop-ondernemer uit Groningen geeft ook aan: “Boodschappen doen is bij ons een sociaal gebeuren en geen race tegen de klok.”. Een Plus-ondernemer uit Gelderland zegt ook dat het risico te groot is. “Je stuurt de consument die dit niet wil op die manier naar de concurrent.”

Een aantal ondernemers zou wel durven te experimenteren, maar dan met minimaal één bemande kassa. De Gelderse Spar-ondernemer: “Ik zou het aandurven, maar niet volledig over willen naar een cashloze supermarkt’. Een Coop-man in Drenthe zou zeker een kassa overhouden voor ouderen.

De caissière is naast degene bij wie de consumenten afrekenen ook het laatste visitekaartje dat een winkel kan afgeven.  ‘Ieder onderdeel is belangrijk, maar een goede afhandeling aan het eind moet in ieder geval een goede herinnering zijn’, zegt een Zeeuwse Emté-ondernemer. ‘Als de caissière een slechte indruk achterlaat is al het andere te niet gedaan’, aldus een Overijsselse Plus-ondernemer.

Het experiment past volgens meer dan de helft van het panel wel in de tijdsgeest waarin consumenten meer zelf willen en moeten regelen. Zaken als fraudegevoeligheid en diefstal moeten worden opgelost. Een Plus-ondernemer zegt: “Misschien dat je dan op de winkelvloer meer aandacht aan de klant kunt geven”. Een Zuid-Hollandse AH-man ziet vooral een groot gevaar voor de fysieke winkels. ‘Hoe minder contact je met de klant hebt, hoe makkelijker die de overstap maakt naar online boodschappen doen.’

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.