‘Supermarktstrijd om senioren dient zich aan’

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Senioren gaan meer besteden in supermarkten. In de komende vijf jaar zal de bestedingen met bijna 20% stijgen naar ruim 10,5 miljard euro. Dit jaar geven ouderen ruim 9 miljard euro uit in de supermarkt. Het aantal ouderen groeit en de besteding per oudere neemt toe. Hierdoor stijgt de omzet van ouderen sterker dan de totale supermarktomzet. Verbeteringen doorvoeren in het assortiment en service kunnen supermarkten de positie in de strijd om de oudere versterken. Dit laat ING Economisch Bureau weten.

“De vergrijzing voltrekt zich geleidelijk en dat maakt de urgentie om te handelen op het eerste gezicht laag. De lange termijn impact is echter groot en verschilt flink per supermarkt”, aldus Dirk Mulder, sectormanager Food & Retail.

Naast de groei van het aantal ouderen, neemt ook de diversiteit onder ouderen toe, waaronder op het gebied van inkomen, zelfredzaamheid en eetgewoonten. In verdere differentiatie van winkels en dienstverlening op het gebied van lokale behoefte, liggen volgens de bank kansen. Ouderen verwachten meer van de winkel dan alleen lage prijzen. “Supermarkten die het best naar de oudere klant luisteren hebben een streepje voor, op lokaal niveau zijn de verschillen groot en daar ligt ruimte om je te onderscheiden”, aldus Mulder.

Wilt u het rapport lezen? Download hem hier.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.