Mijn favorieten

Er zijn nog geen favoriete franchiseformules geselecteerd

Supply Chain Management bij Lekkerland, het elke dag een stukje beter doen

Supply Chain Management en Logistiek, het is als een getrouwd stel. Onlosmakelijk met elkaar verbonden. Goed Supply Chain Management voegt waarde toe aan de keten. Maar hoe dan? En wat houdt Supply Chain Management bij Lekkerland in? Het is een ‘fancy’ term. Maar waar hebben we het dan precies over? Bas van der Heijden, Supply Chain Manager bij Lekkerland vertelt het graag.

Wat houdt Supply Chain Management binnen Lekkerland in?

“Dat we de gehele logistieke keten van leverancier tot aan eind klant (de shop) uitvoeren, beheersen en optimaliseren. In de praktijk betekent dit dat wij er voor zorgen dat de klant het juiste assortiment, tegen de juiste voorwaarden, in de juiste hoeveelheid, op het juiste moment van ons ontvangt. We bepalen met welke frequentie en aantallen we het meest efficiënt omgaan met onze goederenstromen. Hier zoeken we naar de juiste balans tussen beschikbaarheid en voorkoming van derving. Dit ‘spel’ voeren we uit vanuit de afdeling voorraadbeheer. Verder zijn er verschillende knoppen waar we aan kunnen draaien. Houden we een bepaald assortiment op drie locaties beschikbaar, of maar op één locatie. Zo richten we vervolgens onze distributiecentra in.
Hierbij altijd rekening houdend met de klant. Zo zorgen we met Supply Chain Management ervoor dat de gehele keten optimaal ingericht is. Dat doen we in het belang van Lekkerland, maar vooral ook voor onze klanten en leveranciers.”

Wat zijn de voordelen voor de klant?

“Een optimale inrichting draagt bij aan korte leadtimes. De totale tijd tussen de bestelling en het feitelijke aanleveren van deze bestelling. Door onze korte leadtimes kan de klant zijn bestellingen optimaliseren.Naast inrichting kijken we ook naar de logistieke eigenschappen van een artikel. Zo bepalen we wat we opnemen in ons eigen assortiment, of via crossdock aanbieden (waarbij de goederen direct vanaf het losdock naar het laaddock gaan, zonder deze eerst op te slaan). Zo verhogen we de beschikbaarheid van artikelen, maar voorkomen we het risico van derving”, aldus Van der Heijden.

Wat houdt Lekkerland bezig?

“We maken proactief gebruik van beschikbare data voor het optimaliseren van de uitvoering en inrichting binnen onze logistieke keten. Dit op een manier die binnen onze Supply Chain relevant is en leidt tot verbetering van de beschikbaarheid en volledigheid van onze klantorders. Daarbij moet je aan de ene kan denken aan het optimaliseren van het bestelsysteem naar onze leveranciers toe en het digitaliseren van onze interne logistieke processen. Zowel voor inkomende als uitgaande goederen. Daarnaast het verschaffen van inzichten aan onze klanten, tot de status van de order in de breedste zin van het woord. Dat betekent dus ook dat wanneer er een artikel niet is, of iets is er fout gegaan we proactief de klant hierover informeren.

Vragen die dan belangrijk zijn; waar ontstaat deze informatie? Waar moet deze informatie naartoe? Niet alleen vandaag voor vandaag, morgen voor overmorgen, maar ook de verbetering van vandaag voor volgende maand. Hoe gaan we herhaling voorkomen? Hoe optimaliseren we onze processen? Zichtbaarheid in de keten is hierbij belangrijk. Als Lekkerland denken we daarin met de klant mee. Door ervaringen die we opdoen, onder andere door in de keuken van onze moedermaatschappij REWE te kijken en learnings met elkaar te delen.”

×