#supportyourlocals! En de franchisers dan?

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Door Julie van Strien, Marvia

Net zoals in het begin van de corona crisis, horen we het tijdens deze tweede lockdown weer: support your locals, steun het MKB, shop local en ga zo maar door. Een coffee to go halen bij dat leuke cafeetje om de hoek, of een bestelling plaatsen bij je lievelingsrestaurant; consumenten lijken bewust meer te kiezen voor lokaal. Maar wanneer ben je als bedrijf een “local”? En waar ligt de grens?

Hoewel de definitie van lokaal natuurlijk per persoon verschilt, lijkt het erop dat de lijn wordt getrokken tussen zelfstandige ondernemers en bedrijven die onderdeel zijn van een landelijk merk. Begrijpelijk, maar daarmee vallen franchisers behoorlijk tussen wal en schip. Franchisers hebben namelijk niet bepaald een “local” imago, omdat ze vaak een groot landelijk merk achter zich hebben staan. Bovendien weten consumenten vaak niet eens dat sommige bedrijven onderdeel van een franchiseformule zijn, waardoor ze enkel gezien worden als onderdeel van een landelijke keten. En dat terwijl franchisenemers toch ook echt zelfstandige ondernemers zijn.

Hoewel ik zeker van mening ben dat kleine cafés, winkels en restaurants een extra steuntje in de rug verdienen in deze tijd, vind ik ook dat franchisenemers niet overgeslagen mogen worden. Aan de andere kant; heeft de consument niet gewoon gelijk? Misschien verschuilen franchisenemers zich te veel achter het landelijke merk en doen ze te weinig om aan een status van lokale ondernemer te komen.

Hoe kan je als franchisenemer van dit imago afkomen en er voor zorgen dat je jezelf ook profileert als die lokale, zelfstandige ondernemer? Het antwoord is simpel: lokale marketing! Dit hoeft niet moeilijk te zijn, we geven je een aantal voorbeelden hoe je lokale marketing kan inzetten:

  • Spring in op lokale trends en de behoeftes van je eigen klanten, door zelf acties en events te bedenken.
  • Lokaliseer je assortiment. Denk bijvoorbeeld bij een restaurant of een supermarkt aan aan het toevoegen van streekproducten aan het menu of assortiment. Ook als franchisenemer kan je samenwerken met lokale leveranciers.
  • Bind je klanten door gebruik te maken van lokale media en eigen social media accounts. Hierbij is het belangrijk dat de content die je hierop deelt, lokaliseert en personaliseert. Wil je het helemaal goed doen en je social media kanalen een boost geven? Werk dan samen met lokale influencers. Zo bereik je in een mum van tijd de juiste personen in jouw regio.
  • Werk samen met andere lokale ondernemers! Bedenk samen acties en events, of wissel bijvoorbeeld producten uit. Hierbij is het juist leuk om samen te werken met bedrijven uit een andere branche. Zo bereik je nieuwe mensen uit je eigen omgeving.

All business is local”, vinden we bij Marvia. Ga je aan de slag met lokale marketing, dan zal je op den duur een lokale status creëren waardoor je ook als franchiser mee kan doen met trends zoals #supportyourlocals. Waar wacht je nog op?

 

Julie van Strien

Content Marketeer

Marvia

 

 

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.