Tips voor franchisers om merkconsistentie te behouden tijdens COVID-19

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Door Julie Strien, Marvia

De wereld verandert in een rap tempo; misschien moeten je restaurants wel sluiten of gelden er aangepaste regels voor je winkels. Communicatie met je klanten is hierdoor nog nooit zo belangrijk geweest. Voor franchiseformules zorgt dit voor een extra uitdaging; gezien de snelheid waarin gecommuniceerd moet worden, kan merkconsistentie over het hoofd worden gezien. Zonde, want juist nu is een sterk merk super belangrijk. Hoe zorg je ervoor dat ook in deze periode, er geen zelf geschreven briefjes op de ramen worden geplakt? Naar aanleiding van mijn ervaring bij Marvia geef ik je drie tips:
  1. Stel een digitale huisstijlgids samen

    Een strakke en tactische huisstijl is de basis voor consistente merkcommunicatie. Als franchisegever is het belangrijk om je franchisenemers een naslagwerk aan te bieden waarin ze alles over je huisstijl kunnen vinden. Denk hierbij aan het lettertype, logo’s, kleurgebruik en ga zo maar door. Door de gids digitaal te bewaren, hebben al je franchisers altijd toegang tot alle informatie rondom je huisstijl.

  2. Implementeer een Digital Asset Management systeem (DAM)

    Met een DAM systeem bewaar je al je merkmaterialen op 1 centrale plek. Hierdoor hebben al je franchisenemers altijd toegang tot de juiste foto’s, logo’s, grafische ontwerpen etc. waardoor ze nooit meer verkeerde of verouderde materialen kunnen gebruiken.

  3. Maak gebruik van templates

    Een goede aanvulling op een DAM is een template systeem. Hierin maakt jouw marketingafdeling templates voor bijvoorbeeld posters, flyers of social media posts met vaste en flexibele onderdelen. Jouw franchisenemers kunnen vervolgens zelf de flexibele onderdelen aanpassen. Hebben je vestigingen bijvoorbeeld een poster nodig met informatie over de nieuwe maatregelen? Met behulp van een template kan de franchisenemer deze zelf en snel maken; volledig volgens de huisstijl van je merk, maar wel met hun eigen touch en vestigings-specifieke informatie.

Hoe snel vestigingen in deze periode ook moeten communiceren met hun klanten, met deze drie tips houd je altijd controle over je merkuitingen en behoud je merkconsistentie.

Julie van Strien

Marvia

julie@getmarvia.com

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website