Tips voor overname of verkoop

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

flynth

Het begeleiden van de overname of verkoop van een franchisevestiging is het specialisme van het Flynth Corporate Finance (Franchise) team. Als cliëntadviseur van Flynth adviseert Remco Oosterink regelmatig klanten in de detailhandel die hun franchisevestiging willen verkopen.

Oosterink: “De leeftijd van de eigenaar of de wens om een vestiging af te stoten zijn twee veelvoorkomende redenen om te verkopen. Als een franchisenemer meerdere winkels heeft en merkt dat er te weinig tijd is om alle winkels genoeg aandacht te geven wordt er wel eens besloten om een vestiging af te stoten. “

Tijdig beginnen

Het Corporate Finance team adviseert klanten om tijdig te beginnen met de voorbereidingen voor de verkoop. Oosterink: “De eigenaar schuift de beslissing om te verkopen soms te lang voor zich uit. Hij is niet meer kritisch genoeg op de samenstelling van het personeel, de investeringen die gedaan moeten worden en de lopende contracten. Om de winkel in een aantrekkelijke staat te brengen voor een koper zal er moeten worden opgeschoond.”

Opschonen

Drie onderwerpen die bij het opschonen van de vestiging aan bod komen zijn: het personeel, de voorraad en de contracten.

Personeel

Oosterink: “Kijk bewust naar de samenstelling van het team in de winkel. Er is een goede mix nodig van meer en minder ervaren personeel met kortlopende en vaste contracten. Is dit niet de situatie dan kan samen met de adviseur naar een oplossing worden gezocht. “

 Voorraad

“Is de voorraad te hoog, dan zal de verkoper moeten zorgen dat de voorraad lager wordt. Het verlagen van de voorraad kan pijn op de korte termijn geven. De verkoper kan ook overwegen om de voorraad in consignatie te geven om de aankoop van de vestiging aantrekkelijker te maken. Een lage voorraad aan de andere kant resulteert in nee-verkopen. Dan is het zaak om samen met de verkoper de voorraad op niveau te brengen.“

 Contracten

Een winkel heeft gebruikelijk contracten voor de huur, het kassasysteem, onderhoud van alarm en dergelijke. Oosterink: “De koper is gebaat bij flexibele contracten die toch enige zekerheid geven. Verkopers die tijd besteden aan het aanpassen van lopende contracten bereiken vaak een gewenst resultaat wat goed is voor de verkoop van de vestiging . “

Samengevat, hoe flexibeler de organisatie is, hoe aantrekkelijker voor de koper. Kijk als verkoper samen met de adviseur naar de voorraad, de personele contracten en de onderhoudscontracten. Het tijdig opschonen van het filiaal geeft een beter verkoopresultaat.

Wilt u in contact komen met het Corporate Finance team of meer informatie over onze diensten neem dan contact op met franchise@flynth.nl of 070-3490650

Remco Oosterink

Cliëntadviseur

 

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

franchise-season-art-class