Mijn favorieten

Er zijn nog geen favoriete franchiseformules geselecteerd

Tubz brengt franchiseconcept in snoepautomaten naar Nederland

 

Een franchiseconcept gebaseerd op de magie van ouderwetse snoepautomaten. Tubz Europe introduceert deze snoepautomaten met ouderwetse draaiknoppen nu ook in Nederland. Ondernemers bij dit concept kunnen het direct groot aanpakken of in kleinere vorm er een bijverdienste mee verdienen. “Ze betalen geen franchisefee en hoeven niet zelf locaties te zoeken. We willen het echt een boost geven.”

De snoepautomaten van weleer zijn terug. Muntje inwerpen, draaien en een capsule met speelgoed, snacks of snoep valt onder in het bakje. Het voor kinderen onweerstaanbare fenomeen blijkt nog steeds springlevend, zo bewijst Tubz Europe.

Het van oorsprong Britse bedrijf heeft inmiddels 300 franchisenemers in het thuisland. Om de Nederlandse markt te betreden, hebben ze in Ramon Baudoin een Nederlandse partner gevonden. Baudoin heeft een zakelijke achtergrond in de Chinese markt. “Onder andere bij een bedrijf dat deze ‘vending machines’ maakt. Zo kwam ik in contact met Tubz en leerde ik hun franchiseconcept kennen. Een prachtig concept om ook in Nederland uit te rollen.”

Om de Nederlandse markt te ontdekken, zijn vorig jaar drie franchisenemers van start gegaan. Baudoin: “We zijn begonnen met 3 franchisenemers, in Amsterdam, Nijmegen en Oss. Nu willen we franchisenemers gaan zoeken in Nederland. We willen het een boost gaan geven.”

Automaten en locaties

Franchisenemers bij Tubz hoeven niet zelf op zoek naar locaties. Tubz zorgt voor locaties in het verzorgingsgebied van de ondernemer en toestemming van de eigenaar van de locatie. Ondernemers nemen een ‘bundel’ af bestaande uit de automaten, voorraden snoep, snacks of cadeautjes en bedrijfskleding. De franchisenemer bepaalt zelf hoe groot een ‘bundel’ is.

Baudoin over de locaties: “Dat zijn altijd plaatsen waar veel mensen komen en die kansrijk zijn voor een goede verkoop. Denk aan wachtruimtes, zwembaden, biljartcentra, cafés, jachthavens, cafetaria’s, garages. Er moet wel supervisie op de automaten zijn.” De ervaringen vanuit Engeland zijn dat franchisenemers lastig zelf nieuwe locaties konden vinden. “Tubz zoekt daarom voor de franchisenemer geschikte locaties en regelt het contact met de eigenaar van die locatie.” Met locaties wordt flexibel omgegaan. Blijkt een locatie niet te lopen dan kan de automaat een maand later ergens anders geplaatst worden.

Het Britse concept kon niet een-op-een overgenomen worden voor de Nederlandse markt. Baudoin: “In Engeland betaal je 1 pond. De slogan is daar: ‘It’s clear, it’s round, it’s 1 pound’.

Een munt van 1 euro is minder waard dan een pond. Dus wij hebben besloten grotere cups te maken met een verkoopprijs van 2 euro. De apparaten zijn daarvoor aangepast.”

Om de 2 of 3 weken

Franchisenemers bij Tubz plaatsen automaten op locaties en gaan eens per 2 á 3 weken terug om de automaten bij te vullen. Daarbij wordt ook de opbrengst opgehaald en wordt

Het werk als franchisenemer is eenvoudig. Je plaatst de automaten op de locatie en gaat  procent hiervan afgedragen aan de eigenaar van de locatie. Dat is alles. “Franchisenemers hoeven geen commissie aan ons af te dragen, geen fee te betalen. Ze zijn wel verplicht om de artikelen bij Tubz te bestellen.” Voorbeelden van producten die in de automaten zijn Haribo of Maoam snoep, Pringles, worstjes of nootjes.

Waar de meeste vending-automaten elektriciteit nodig hebben, heeft Tubz automaten die zonder kunnen. Baudoin: “Er zijn wel franchiseconcepten met van die grote kasten met snoep, frisdrank en dergelijke. Die zijn veel duurder, hebben een grotere locatie nodig met elektriciteit, moeten ook meer omzet maken om rendabel te zijn.”

×