Mijn favorieten

Er zijn nog geen favoriete franchiseformules geselecteerd

Eerste franchisenemers Toastable: Rodney en Max

toastable

Toastable is in 2012 in Amsterdam begonnen tosti’s te maken en medio maart 2022 opende de eerste franchise vestiging in Almere. Nu ruim twee maanden na de opening delen Rodney en Max hun ervaring.

Direct in de trein gesprongen om een tosti te proeven

“Toen ik een advertentie van Toastable zag waarin bekend gemaakt werd dat je kon franchisen ben ik direct naar Amsterdam gegaan om een tosti te proeven,” vertelt de 21-jarige Rodney, inmiddels franchise ondernemer van Toastable in Almere. “Sinds ik werk, werk ik in de horeca en daar houd ik van. Samen met mijn vader zat ik al langere tijd te sparren over het starten van een eigen horecazaak.” Die tosti smaakte goed dus Rodney en Max vroegen online informatie aan over de franchiseformule. “Al vrij snel kregen we een mailtje van de eigenaar Bartjan met daarbij de brochure. Daar stond al veel informatie in en ook dat we gebeld zouden worden voor een eerste gesprek. Na een aantal dagen waren we nog niet gebeld dus ik heb gewoon teruggemaild en gevraagd of we konden bellen,” lacht Rodney. Franchisegever Bartjan reageert: “Ik weet dat nog goed. Toen ik de mail van Rodney las dacht ik: Yes, dit is een doorpakker! Zo enthousiast als hij was, dat moet klikken. Ik heb hem meteen gebeld.”

Eigenlijk ging het heel snel

Het klikte inderdaad. Niet veel later ontmoetten Rodney, Max en Bartjan elkaar in één van de bestaande vestigingen van Toastable. “We hebben toen kennisgemaakt en meteen wat cijfers van huidige vestigingen besproken. Het ging allemaal heel soepel en informeel en we hebben gewoon alles gevraagd wat we wilden weten,” vertelt Max. Bartjan gaat verder: “Zo’n eerste kennismaking in het echt is belangrijk, je gaat een lange samenwerking aan en dan moet het gevoel wel echt goed zijn.”

Rodney en Max hadden al een locatie op het oog in City Mall, het winkelcentrum van Almere Stad. “Dat scheelde heel veel want toen konden we meteen concrete stappen zetten,” aldus Bartjan. “We hebben contact opgenomen met de verhuurder en zijn eigenlijk direct in gesprek gegaan. Alles klopte.” Toen begon het serieuze werk: locatie bezichtigen, begroting maken, alles proberen te visualiseren. “Bij de onderhandelingen met de verhuurder hebben we erg veel gehad aan franchisegever Bartjan. Hij is tussen alle communicatie in blijven zitten, heeft een goede makelaar ingeschakeld en we hebben in enkele weken een mooie deal gesloten. Erg fijn om in die belangrijke gesprekken er niet alleen voor te staan.”

De eerste dag: het stroomde ineens helemaal vol!

In de aanloop naar de opening is er flink gepromoot. “Samen met Bartjan hebben we een leuke winactie uitgerold waar heel veel op gereageerd is. Ook de sollicitaties stroomden binnen en we hebben een goed team samengesteld,” vertelt Rodney. Ook de verbouwing ging rap. “Toastable’s vaste interieurbouwer had een hele duidelijke 3D-schets gemaakt van de totale inrichting, erg leuk om vantevoren al te weten hoe het er precies uit komt te zien,” vertelt Max. “Voor de bouwklussen achter de schermen hebben we veel hulp van familie en vrienden gekregen, daardoor konden we flink besparen. En het was ook ontzettend leuk om zelf de handen uit de mouwen te steken.”

Zaterdag 12 maart was het dan zover, de eerste dag open. ’s Ochtends nog de laatste voorbereidingen treffen en vanaf 12:00 uur de deuren open voor gasten. Bartjan vertelt trots: “Ik geloofde mijn ogen niet: de hele tent stroomde ineens vol! Natuurlijk veel vrienden en familie van Rodney en Max maar ook echt veel gewone bezoekers. 46 stoelen, allemaal bezet.” Rodney: “Ik was blij dat Alex, een manager van een andere Toastable vestiging, met ons mee kwam draaien. Ik had natuurlijk tijdens mijn stage alles al geleerd maar toch is het op een nieuwe locatie net weer even anders. De eerste dag in mijn eigen zaak knallen voelde heel erg vet!”

Rodney heeft nu een team van vijf medewerkers. “We hebben vanaf september een full timer erbij nodig. We merken gelukkig vrij weinig van het grote personeelstekort waar je overal over hoort.” Bartjan denkt daar een verklaring voor te hebben: “Nu er veel vraag is naar horecamedewerkers kunnen mensen kiezen waar ze gaan werken. Een kleinschalig tentje waar de eigenaar met passie zelf meedraait is dan natuurlijk super leuk. Dan weet je voor wie je werkt. We hebben nu nog een paar vacatures open staan in Amsterdam, en in september weer meer plekken waaronder een fulltime plek in Almere. Alles staat op onze website en daar wordt goed op gereageerd.”

Terugblik na twee maanden “Vanaf de start al een geoliede machine”

De eerste maanden was het gewoon hard werken en overal aan wennen. Max: “We zijn inmiddels gestart met wekelijks de cijfers bespreken zodat we onze bedrijfsvoering kunnen verbeteren. We kunnen met alle vragen bij Bartjan terecht, fijn om iemand te hebben die meekijkt met de bedrijfsvoering die daar al ervaring mee heeft. We zijn zo enthousiast dat we zelfs nadenken over een tweede Toastable locatie!” Rodney vult aan: “Die vliegende start is echt waar: we zijn pas 2,5 maand open maar het voelt echt alsof we al jaren bezig zijn. Zo’n geoliede machine is het nu al. Dat komt natuurlijk omdat alle werkwijzes al uitgedacht zijn en kloppen, maar ook door het goede team dat we hebben samengesteld. Goede medewerkers zijn goud waard. Ik vind het ook leuk om te vergelijken met andere vestigingen. Vaak app ik Bartjan aan het einde van de dag en dan krijg ik een screenshot van de omzetten van alle vestigingen, leuk om te zien hoe we staan ten opzichte van de anderen.”

Laatste vragen: Wat had je nooit verwacht? “We zijn pas net open en we hebben meteen al meerdere mensen die bijna dagelijks een koffie to go komen halen. Dat terwijl we letterlijk naast Starbucks en Bagels & Beans zitten!” Tips voor anderen die overwegen te franchisen? “Doen. Je wil het of je wil het niet. En als je wil dan moet je gewoon de stap zetten.”

Ontvang gratis meer informatie over Toastable

"*" geeft vereiste velden aan

Aanhef

Meer informatie over franchisen bij

Toastable

×