Twinkle 100: Albert Heijn nummer 3 van grootste online-verkopers

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

De lijst wordt aangevoerd door webgigant Bol.com. Coolblue bezet de tweede plaats. Daarachter volgt Albert Heijn op nummer 3. Het is voor het eerst dat Albert Heijn zich kan meten met de top drie van de Twinkle 100. Is de online opmars van supermarkten hiermee begonnen?

Twinkle 100

De Twinkle 100 rangschikt jaarlijks de grootste online verkopers in Nederland naar omzet. Met een Nederlandse online omzet van 1,64 miljard euro is Bol.com de vertrouwde lijstaanvoerder. Coolblue realiseerde een omzet van 1 miljard euro. Ruim eronder komt Albert Heijn, dit jaar uitgeroepen tot ‘beste Winkel van Nederland’ met 565 miljoen. De supermarktketen laat hiermee webgiganten als Zalando, Wehkamp en Amazon achter zich.

Omslag naar online verkoop

Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, vertelt aan RTL Z dat we nog maar aan het begin staan dat de consument massaal overstag gaat voor de webwinkel. “Online supermarkten staan aan het begin van een online curve. De verwachting is dat die stijgt, omdat consumenten de keuze willen hebben. Dus in de supermarkt om de hoek wat halen of online bestellen, of een combinatie dus online bestellen maar in de winkel ophalen. Die combinatie dat neemt met exponentiële mate toe.”

Pas de laatste vijf jaar is bij de webwinkels van supermarkten serieuze omzet te zien. Die is de laatste twee jaar exponentieel gegroeid, zegt Jongen. “Dat laten de cijfers van het afgelopen half jaar ook zien.”

Betaalverzoek bij bezorging boodschappen

Naast de nominatie in de Twinkle 100 introduceert Albert Heijn deze week een betaalverzoek bij de bezorging van boodschappen. Klanten kunnen nu hun onlinebestelling bij de deur afrekenen met een betaalverzoek. De bezorger genereert een QR-code op zijn/haar armtoestel, waarna de klant het betaalverzoek met de Albert Heijn app scant en het automatisch wordt doorgeleid naar zijn of haar bank app. Dat kan elke bank in Nederland zijn. De bezorger kan direct zien of de betaling gelukt is. De nieuwe betaalmogelijkheid is eerst getest onder klanten die online boodschappen bestellen bij Albert Heijn. Uit de test bleek dat een betaalverzoek verkozen werd boven betalen met een pinpas. Naast het betaalverzoek blijft het betalen met de pinpas ook een optie.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

banner-tubz-europe

franchise-season-art-class