ABN AMRO voorziet groei en uitdaging in retailbranche

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

De verkopen in de retailbranche zijn de afgelopen jaren toegenomen. De branche die het dichtst bij de consument staat, heeft 100 miljard omzet gemaakt en met de aantrekkende economie zal dit verder toenemen. Echter, de retailsector staat vol met ontwikkelingen; e-commerce, leegstaande panden en (branchevreemde) concurrentie. Dit meldt ABN AMRO in een gepubliceerd rapport.

De bouwmarkt is hard getroffen door de crisis, er was een daling van ruim 30% van de volumes. ABN AMRO verwacht een stijging in 2016 en 2017 door de aantrekkende huizenmarkt. Echter, de branche krijgt steeds meer te maken met branchevreemde concurrentie en buitenlandse formules. Door grote inkopen wordt er schaalvoordeel gecreëerd waardoor er een scherpe prijs gehanteerd kan worden.

Door de aantrekkende huizenmarkt neemt de woonwinkelbranche ook toe. Maar ook deze branche heeft te maken met branchevreemde concurrenten, zoals kledingwinkels die woonaccessoires verkopen. Daarnaast nemen de bestedingen in de branche toe, door een positieve consumentenvertrouwen.

Ook de kledingbranche ziet de consument meer besteden. Volgens ABN AMRO zal de particuliere consumptie stijgen met 1,6%. Echter, de branche krijgt te kampen met de verschuiving naar online, circa 15% van de aankopen bevindt zich online. Daarnaast heeft de crisis gezorgd voor een daling van 10.500 naar 9.200 winkelvestigingen.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.