De bouwmarkt is hard getroffen door de crisis, er was een daling van ruim 30% van de volumes. ABN AMRO verwacht een stijging in 2016 en 2017 door de aantrekkende huizenmarkt. Echter, de branche krijgt steeds meer te maken met branchevreemde concurrentie en buitenlandse formules. Door grote inkopen wordt er schaalvoordeel gecreëerd waardoor er een scherpe prijs gehanteerd kan worden.
Door de aantrekkende huizenmarkt neemt de woonwinkelbranche ook toe. Maar ook deze branche heeft te maken met branchevreemde concurrenten, zoals kledingwinkels die woonaccessoires verkopen. Daarnaast nemen de bestedingen in de branche toe, door een positieve consumentenvertrouwen.
Ook de kledingbranche ziet de consument meer besteden. Volgens ABN AMRO zal de particuliere consumptie stijgen met 1,6%. Echter, de branche krijgt te kampen met de verschuiving naar online, circa 15% van de aankopen bevindt zich online. Daarnaast heeft de crisis gezorgd voor een daling van 10.500 naar 9.200 winkelvestigingen.
Geef een reactie