Franchiseformule Used Products is Nederlands grootste keten in gebruikte goederen. Door heel Nederlands zijn de felle oranje-gekleurde vestigingen te vinden, alle vestigingen worden geleid door franchisenemers. De formule is begonnen in 1997 met een enkele winkel in Alkmaar. Als snel maakte zij een groei waar en tellen zij inmiddels 52 vestigingen door heel het land.
“Elke vestiging is in handen van zelfstandige ondernemers, die hun winkels ‘onder franchise’ openen. Ze mogen het merk voeren, ze krijgen een opleiding en ondersteuning, en ze kunnen gebruikmaken van een centrale inkooporganisatie. Daardoor kunnen ze ook nieuwe producten in het schap leggen, naast de gebruikte spulletjes die ze van particulieren overnemen,” zegt directeur Berthold ‘Bert’ Bakker.
“Er worden aan onze inkoopbalie iPhones aangeboden die een uur daarvoor zijn gekocht. Dat zien we aan de kassabon. Dan hebben mensen zich te laat gerealiseerd dat ze zich die nieuwe telefoon eigenlijk helemaal niet kunnen veroorloven.” Bijvoorbeeld als de energierekening op de deurmat valt.
“De franchisenemer betaalt een entreegeld van 19.500 euro, brengt een eigen vermogen in van 25 duizend euro en moet een lening fiksen van rond de 75 duizend. Dat kan bij de bank, maar gebeurt ook steeds vaker via crowdsourcing. De hoogte van het beginkapitaal is niet in beton gegoten, legt Bakker uit op het hoofdkantoor in Zaandam. ‘Het is geld waarmee je een winkelvoorraad opbouwt. Geld om tweedehands spullen te kunnen inkopen. Wat nodig is, kan van filiaal tot filiaal verschillen.”
“Naast de eerste investering betaalt de franchisenemer een vaste vergoeding van 770 euro per maand. Daar staat een jaaromzet tegenover die van 250 duizend euro kan oplopen tot over een miljoen bij de grotere vestigingen. De opbrengsten zijn sterk afhankelijk van één factor: de menselijke. ‘Het zijn onze ondernemers die het verschil maken. Bij een hamburger- of drogisterijketen ontlopen de omzetten van de filialen onderling elkaar niet zo veel. Daar maakt het niet veel uit of je harder loopt. Maar in deze branche moet je kunnen onderhandelen, een prettige marge overhouden en toch iedereen te vriend houden. Het zijn die skills die het resultaat bepalen.”
Meer lezen? Lees het volledige artikel hier.