Van ondernemersdroom tot landelijke koffieformule

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Exact 20 jaar geleden begon hij met koffiespeciaalzaak Kaldi aan de Luttekestraat in Zwolle. Nu is Hans Tietema eigenaar van een landelijke keten die ook over de grenzen haar vleugels heeft uitgespreid.

De hipstertijd vooruit

Tietema was eind jaren ’90 de huidige koffietrend al ver vooruit. Hij zag toen al dat de individuele beleving van koffie en thee steeds belangrijker werden en waagde de sprong in het diepe. Tietema zegde zijn baan op, werkte de unieke Kaldiformule uit en ging met zijn eerste Zwolse zaak van start.

Nu zie je op elke straathoek een barista met knot, baard en bril de meest ingewikkelde koffies bereiden in een hippe bar. Tietema: “Destijds was men nog niet zo bezig met andere koffie dan uit het ouderwetse filterapparaat. De Senseo met bijbehorende pads vormde het begin van nog vele volgende innovaties op koffiegebied. En waar Senseo dit jaar helaas ophoudt te bestaan, blijven wij ons steeds verder ontwikkelen.”

Zwart goud?

Al in 2000 wist Tietema dat hij Kaldi wilde laten uitgroeien tot een landelijke keten. Dankzij veel lef, hard werken en een heldere visie breidde Kaldi zich steeds verder uit. Inmiddels heeft Kaldi zo’n 30 vestigingen, voornamelijk in de grote steden. Daarnaast heeft Kaldi verschillende Kaldi Mobiel piaggio’s die koffie schenken op feesten en partijen én franchisenemers die zich op de zakelijke markt richten. Het ondernemen ging en gaat niet zonder tegenslagen. Tietema: “We hebben in al die jaren ups en downs beleefd. In sommige periodes openden we heel veel nieuwe vestigingen, in andere periodes was het moeilijk franchisenemers te vinden. Onze visie is echter tijdloos gebleken. Nog steeds streven wij ernaar zoveel mogelijk mensen bij Kaldi én thuis en op de zaak te laten genieten van het perfecte kopje koffie.”

Nog veel te ontwikkelen

Hoewel de koffiemarkt zich in 20 jaar enorm heeft ontwikkeld en een simpele espresso en cappuccino tegenwoordig voor veel mensen al niet meer ‘spannend’ genoeg zijn, is er volgens Tietema nog veel te ontwikkelen qua koffiebeleving. “Kijk naar de beleving die mensen bij wijn hebben. Een flesje wijn kopen voor 7 euro is geen probleem, dan betaal je zeker anderhalf euro per glas. Een pakje koffie voor 7 euro is voor veel mensen een brug te ver. Terwijl je daar 35 kopjes uithaalt en een kopje koffie dan dus nog steeds aanzienlijk goedkoper is. Toch zie je wel steeds meer dat mensen het belangrijk vinden te kiezen voor goede kwaliteit koffie. En dat is goed nieuws voor Kaldi.”

Koffiedik kijken

Hoe de toekomst van Kaldi eruitziet? “Wij willen nog meer mensen laten genieten van goede koffie en thee. Daarom breiden we nog steeds uit. We zitten bijvoorbeeld ook in Denemarken en er zijn actuele ontwikkelingen in Saudi-Arabië. Maar we staan natuurlijk ook even stil bij ons 20-jarig bestaan met het hele jaar leuke aanbiedingen en acties.”

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


skyscraper-banner-website

franchise-season-art-class