Mijn favorieten

Er zijn nog geen favoriete franchiseformules geselecteerd

Van slagersformule naar populair lunchconcept Bufkes

Afbeelding: De eerste Bufkes shop-in-shop vestiging te Maastricht, geopend in 1996 ( gerenoveerd 2021)

In 1996 werd de eerste Bufkes broodjes-shop-in-shop in Maastricht geopend, bij de Brusselse Poort. Nu, bijna dertig jaar later, verkoopt Bufkes naast haar fameuze broodjes een uitgebreid assortiment aan lekkere hapjes: van salades en smoothies, tot zoetwaren, loaded fries en flatbreads. Formulemanager Duncan Paters lacht: “Als jullie denken aan een lekker hapje, denken wij aan een lekker bufke.”

Het begon allemaal in de jaren 80 bij de slagersformule Van Melik du Chef in Maastricht. Een periode waarin de lunchtrommel steeds vaker werd ingeruild voor een broodje buiten de deur. De slagerijen verkochten ook broodjes, maar elk op hun eigen manier. Dit veranderde toen het idee ontstond om deze producten op een meer uniforme en conceptmatige manier aan te bieden. De bourgondische broodjes van échte kwaliteit waren meteen een grote hit. Het grote verschil met andere aanbieders zat (en zit nog steeds) in het rijkelijke beleg dat grotendeels uit eigen centrale keuken komt. En met de opening van hun eerste shop-in-shop was de groei van Bufkes begonnen.

De verschillende Bufkes concepten

Inmiddels telt Bufkes 40 vestigingen, waaronder 18 lunchzaken, 18 shop-in-shop zaken en 4 Expresslocaties. Deze laatste locaties bevinden zich qua concept tussen een volledig restaurant en een shop-in-shop. Bij de drie concepten horen ook verschillende locaties. Voor restaurants richt Bufkes zich op A-locaties waar voldoende passanten zijn om een terras te vullen. Voor Expresslocaties zijn ook wijkwinkelcentra aantrekkelijk, vanwege hun toegankelijkheid en bezoekersstroom. Shop-in-shop vestigingen bevinden zich onder andere in tankstations, slagerijen en bakkerijen.

Een harde franchise met een zachte kant

Over hoeveel procent van het assortiment de franchisenemer zelf mag bepalen zegt Duncan: ‘’Daar wil ik liever geen percentage op zetten. Wij zijn een harde franchise waarbij wij het assortiment bedenken en de ondernemer hieraan moet voldoen. Wel is er uiteraard altijd ruimte voor input vanuit de ondernemer.’’

Samenwerkingen met grote partners

De formule, onderdeel van de Van Melik Food Groep, richt zich actief op samenwerkingen om het shop-in-shop concept verder uit te breiden. Bufkes werkt hiervoor graag samen met grotere partners. Zo hebben ze een samenwerkingen met Vollenhoven, onderdeel van Avia, en hebben ze shop-in-shop locaties geopend bij twee tankstations. Dat bleek een groot succes. Inmiddels heeft Bufkes vijf van dit soort locaties.

Ontvang gratis meer informatie over Bufkes

"*" geeft vereiste velden aan

Aanhef

Meer informatie over franchisen bij

Bufkes