Van uitzendkracht naar franchisenemer tot CEO

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Op zijn zeventiende begon hij als uitzendkracht en binnen twintig jaar groeide hij tot CEO van uitzendorganisatie Olympia. De carrière van Dimitri Yocarini (1982) is op zijn zachtst gezegd indrukwekkend. “Het is ongelofelijk mooi om deze rol te mogen hebben en om Olympia verder te helpen ontwikkelen naar het werkelijke potentieel. Daar beleef ik heel veel plezier aan. We groeien en ik groei graag mee.”

Yocarini’s loopbaan bij Olympia begon 20 jaar geleden, toen de organisatie nog uitsluitend met franchisenemers werkte. “Op mijn zeventiende begon ik als uitzendkracht bij Olympia in Apeldoorn”, blikt Yocarini terug. “Ik begon met de verkoop van kranten en tijdschriften. Toen ik 18 was, werd ik intercedent en op mijn 24e, in april 2007, draaide ik de sleutel van mijn eerste vestiging in Amersfoort om. Ik wist al jaren daarvoor dat ik wilde ondernemen, maar Olympia vond mij toen nog te jong. Ik ben dus wel even weggeweest. Die tijd gebruikte ik om een opleidingsinstituut op te starten en te verzelfstandigen. De ambitie om te franchisen verdween echter nooit. Ik keerde dus terug toen ik zag dat de vestiging Amersfoort te koop stond.”

Focus op Amsterdam

Twee jaar later was Yocarini toe aan de volgende stap. “Amersfoort liep goed en toen de vestiging in Utrecht te koop kwam, ging ik ervoor. Ik was er net begonnen, toen Olympia contact met me opnam: of ik ook in Amsterdam wilde beginnen. Dat bood me de kans om uit te bouwen en te diversifiëren; de regio was er immers groot genoeg voor. Ik ging zoeken naar meer specialistische activiteiten, waar Olympia eerder juist generiek bezig was. Omdat ik er uiteindelijk achter kwam dat de regio echt te groot was om optimaal te ontwikkelen, verkocht ik Amersfoort en Utrecht, zodat ik me geheel kon focussen op ‘Groot-Amsterdam’. En dat bleek een goede keuze. Met de vestiging Amsterdam hebben we veel marktaandeel gewonnen.

Afsplitsing

Uitzendorganisatie Olympia bestaat inmiddels ruim 50 jaar. Met ruim 130 vestigingen en 700 medewerkers, 39 franchisenemers en partners bedient Olympia zowel de uitzend- als de wervings- en selectiemarkt. Inmiddels biedt Olympia werk aan 12.000 mensen. In 2010, toen Yocarini inmiddels meerdere vestigingen met succes runde en zelfs de grootste franchisenemer was geworden, verzelfstandigde Olympia Nederland en splitste zich af van de Duitse holdingmaatschappij Olympia Flexgroup AG. NBIC-bank werd aandeelhouder. “De Europese situatie van het bedrijf was niet goed”, legt Yocarini uit. “In Nederland was Olympia juist al jaren een gezonde formule. Olympia Nederland ging dus zelfstandig verder met NIBC als aandeelhouder. Dat was ook het moment om ons als franchisenemers beter te organiseren. Dat hebben we gedaan. Op dat moment kreeg ik het verzoek of ik voorzitter wilde worden van het bestuur van de Vereniging van Olympia Franchisenemers, Dat heb ik gedaan. Op dat moment hebben we het bestuur en diverse commissies gevormd.”

Van franchisenemer naar CEO

De ambitieuze Yocarini wist dat er nog meer in Olympia zat en begon aan een plan voor ‘het nieuwe Olympia’. “In eerste instantie niet om dit zelf uit te voeren. Maar naarmate ik er meer mee bezig was, besefte ik dat ik het zelf wilde doen.” Yocarini ging zoek naar de benodigde investeerder om samen Olympia over te nemen. “Die vond ik in private-equityhuis Avedon”. Het heeft nog een behoorlijke tijd geduurd voordat alles rond was; logisch met een dergelijk complex proces. In juni 2016 werd ik CEO en grootaandeelhouder met een minderheidsbelang.”

Franchise in DNA

In de vier jaar dat Yocarini inmiddels CEO is, is er veel gebeurd binnen Olympia. Zo ging de organisatie van 100% franchise naar 50%. “Inmiddels combineren we onze sterke franchiseorganisatie, met een stevige kern van vestigingen in eigen beheer. Die combinatie franchise en non-franchise blijft. We geloven echt in franchise, dat zit in ons DNA. We hebben daarnaast een veel sterkere marktoriëntatie ontwikkeld, is onze dienstenmix van sec uitzenden uitgebreid naar werving en selectie en bieden we opleidingsprogramma’s aan, wat heel relevant is voor de huidige arbeidsmarkt. We zijn ook richting onze franchisenemers een sterkere formule geworden en hebben een digitale transformatie doorgemaakt. Je kunt zeggen dat we van human first naar digital first zijn gegaan. We werken nu vergaand digitaal en data gedreven. Olympia heeft ten slotte meer focus gelegd op een kleiner aantal sectoren en de kennis in die specifieke sectoren is verdiept. We specialiseren ons steeds verder in onze focus-segmenten zoals Logistiek, Industrie, Gemeentelijke overheid en Contact Center zodat we voortdurend groei in toegevoegde waarde bieden.”

Strategische herpositionering

Olympia als merk heeft in de afgelopen jaren zoals Yocarini het noemt een ‘strategische herpositionering’ ondergaan. “We waren al sterk in ondernemerschap, maar er was nog geen sterke, uniforme inhoudelijke merkbelofte die kon worden doorvertaald naar alles wat wij deden. We stelden ons daarom verschillende vragen, die betrekking hadden op onze kernwaarden, onze overtuigingen, de beloftes die we naar de markt wilden brengen en onze visie op de arbeidsmarkt van de toekomst. Wat bij ons past is intrinsiek gedreven werken. Dat geldt zowel de ondernemers als de organisatie als geheel. Onze ondernemers werken niet alleen omdat ze geld willen verdienen, maar ook om inhoudelijke redenen: werk is namelijk een eindeloos relevant thema. Het doet ertoe. Als iemand werkt, doet hij mee en staat niet aan de zijlijn. Als je de betekenis van je werk centraal zet, krijg je niet alleen persoonlijke voldoening, maar ook collectief welzijn. De kernwaarden waren er onderliggend al, maar hebben we uiteindelijk de taal gegeven die nodig was. Centraal daarin staat onze purpose: het leiden van de maatschappelijke transitie naar werk van betekenis.

Nieuwe franchisenemers

Olympia zal in de toekomst ruimte hebben voor nieuwe franchisenemers. “We zien een aantal gebieden waar we vestigingen kunnen openen”, legt Yocarini uit. “In de afgelopen jaren hebben voornamelijk bestaande franchisenemers onze verzorgingsgebieden vergroot. In de toekomst kunnen ook nieuwe franchisenemers tot de formule toetreden. Olympia heeft een duidelijke identiteit, daar moet je als ondernemer bij passen. Als franchisenemer moet je dichtbij je klanten en flexkrachten staan en een goed leider zijn voor je medewerkers. Bovenal moet de purpose bij je passen en de beweging van de arbeidsmarkt inzien en hierop kunnen anticiperen.”

Tips voor startende franchisenemers

In zijn jaren als franchisenemer heeft Yocarini een schat aan ervaring opgedaan, waaruit hij wel wat tips wil destilleren voor startende franchisenemers. “Hoe sneller je als startende franchisenemer voor ogen hebt wat de meerwaarde is van de som der delen, hoe beter. Dat kom je niet vanuit een folder te weten, maar echt in de praktijk. Bouw daarom een goede samenwerking op tussen andere franchisenemers en je franchisegever. Dat zorgt voor de wind in de zeilen om samen succesvol te zijn. Creëer in jouw aandachtsgebied een stip aan de horizon en werk daarnaartoe. Dat heb ik als franchisenemer zelf ook gedaan en dit heeft mij erg geholpen.”

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website