ABN: Retailer wordt dienstverlener

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

De verdienmodellen van retail formules gaan veranderen. Volgens ABN AMRO komt dat door ontwikkelingen op het gebied van technologische en consumententrends. Het verschil is dat de nadruk op het product zelf verschuift naar de service die toegang geeft tot het product. Geleidelijk aan verschuift de rol van retailer door naar de rol van dienstverlener en de samenwerking binnen en buiten de keten zal verder toenemen..

Steeds meer producenten verkopen direct aan de klant. Volgens ABN AMRO maakt dat de rol van de retailer minder cruciaal. Ondanks de ontwikkeling blijven fysieke winkels volgens de bank belangrijk, omdat consumenten zullen vasthouden aan eigendom. Om de marktpositie van winkeliers te versterken is beduidend interessanter om te focussen op nieuwe verdienmodellen dan bijvoorbeeld het optimaliseren van producten en het besparen van kosten.

Op korte termijn hoeven winkeliers zich nog geen zorgen te maken. Toch waarschuwt ABN AMRO de retail formules en verwijst naar de opkomst van e-commerce: “Ondanks de lange aanloop van ruim 10 jaar hebben veel retailbedrijven zich hierdoor laten verrassen.” ABN AMRO kijkt vooruit en de komende jaren onderscheidt de bank 5 ingrijpende trends in de ontwikkeling van verdienmodellen. De verdienmodellen waar de bank naar refereert zijn maatwerk, peer-to-peer verkopen, abonnementsmodel, social merchandise en circulaire economie.

Het volledige rapport van ABN AMRO vindt u hier.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

franchise-season-art-class