Vernieuwing in Franchise – Be A Game Changer

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Drs. W. Vendel oprichter fit20 franchise B.V.

Wat is een Game Changer? Iets dat de spelregels wezenlijk verandert. Denk aan de buitenspelval van Cruyff, de introductie van de klapschaats of de opkomst van powertennis. Shinzo Abe is de minister president van Japan en hij heeft ‘Abenomics’ geïntroduceerd, een nieuwe manier om de Japanse economie te stimuleren.

De recente lancering van Hema als notariskantoor valt ook in deze categorie, nl. het verzetten van de doelpalen. Recent woonde ik een lezing van Annemarie van Gaal bij en 1 punt in haar verhaal bleef bijzonder hangen en gaf mij een enorme ‘boost’. De essentie van haar succes als uitgever in Moskou was dat zij onervaren was in de branche en dus niet vastgeroest zat in ‘hoe het moest’. Alle andere uitgevers uit westerse landen stuurden hun beste mensen met koffers vol geld en toch lukte hun niet wat haar wel lukte; het opzetten van een succesvol distributienetwerk voor westerse magazines en kranten.

”Het heeft dus voordelen om NIET uit de branche te komen waarin je wilt slagen, want je kunt makkelijker een Game Changer zijn.”

Zo las ik ooit een fitness boek dat de propositie deed dat je met 1 training in de week van 20 minuten fit kon worden en blijven. He? ‘Nee, kan nooit!’ Het is te ongeloofwaardig om waar te zijn. Hoe vaak denk je in termen van kwantiteit in plaats van kwaliteit? Ben je druk, of verdien je ook wat?

We hebben sinds 2009 de fitness franchiseketen fit20, fit in 20 minuten per week, opgezet en hebben nu 25 locaties. We richten ons op de mensen die weinig tijd of weinig zin hebben om te sporten en die niet houden van omkleden en zweten of mensen die al een sport beoefenen en een goed fundament in hun lichaam willen creëren. fit20 groeit tegen de marktontwikkelingen in. Er is ruimte voor meer dan 100 studio’s in Nederland.

Nu blijkt ook dat ons concept in andere marktsegmenten is in te zetten met minimale aanpassingen. Bijvoorbeeld grote bedrijven willen onze studio’s op hun kantoor voor hun personeel, een Arbodienst wil onze studio’s als onderdeel van hun preventieve programma en sommige fitnesscentra willen ons nu als shop-in-shop en zo zijn er nog meer markten.

Ik noem dit als illustratie dat als je maar het lef, de koppigheid en de onbekendheid met de markt hebt, je makkelijker kansen zal zien die vaak anders zijn dan je had kunnen vermoeden. Wel moet de kern van je dienst of product echt kloppen om breed inzetbaar te zijn. Je dienst of product moet een waarde propositie hebben die mensen onthouden. Net zoals de meeste beursgenoteerde bedrijven korte namen hebben (zodat je de naam onthoud!), moet jouw waarde propositie glashelder zijn en waarde hebben in de perceptie van de potentiële klant.

”Als je het met je formule anders doet dan de massa, dan word je eerst genegeerd, dan geridiculiseerd, dan aangevallen en vervolgens wordt je een vanzelfsprekendheid.”

Dit proces kan wel lang duren en ik denk dat veel bedrijven stoppen voordat ze succesvol hadden kunnen worden. Het duurt altijd langer dan je hoopt en wil, afgezien van de paar succesverhalen die iedereen kent.

Onze leveranciers konden niet geloven toen ik in het begin zei dat we 100 locaties gingen openen en dat ik daarom direct een goede prijs nodig had gebaseerd op dit volume. Ik had zelf maar een beperkte onderbouwing voor mijn aanname, maar door het te zeggen, moest ik het wel gaan doen en dat doen we nu dus met ons hele team van franchisenemers ondersteund door onze centrale organisatie. Er is geen enkele twijfel dat dit binnen een paar jaar gerealiseerd zal zijn.

Ben Angelier, oprichter van Cosmo hairstyling, zei tijdens een voordracht dat een franchise organisatie groeien niet bijzonder moeilijk is om te doen, maar je moet het wel doen. Het is gewoon heel veel werk. Dit vereist een heel goed team om je heen met verschillende specifieke skill sets, zoals juridisch/financieel, B2B kennis, online kennis, de juiste partners vinden, etc.

Tot slot wil ik nog een Chinees gezegde aanhalen dat stelt: ‘Als geld het enige probleem is, dan is er geen probleem’. Dit valt niet altijd gemakkelijk te geloven, maar kijk naar de opkomst van Crowdfunding en je ziet dat het waar is. Wij gaan zelf hiermee nu onze toekomstige studio’s financieren en het werkt, want er is altijd geld. Ook al leent de bank het geld niet uit, dan wel iemand anders. Ik wens iedereen een gezonde groei met zijn of haar formule. Als je echt innoverend bezig bent met oog op de klant, is succes een afgeleide.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

  • marc boers

    Een bevlogen verhaal met inhoud, super! Over gamechangers gesproken, in het boek David and Goliath legt Malcolm Gladwell uit dat David van Goliath won niet zo zeer omdat hij zo’n behendig slingeraar was, maar vooral omdat hij een gamechanger was. Verander de regels van het spel en win!

    Reply

  • Henri van Schoonhoven

    Inderdaad waar dat voorkennis een belemmering kan zijn voor creativiteit. Vandaar misschien ook wel dat je vaak ziet dat jonge start ups met de meeste innovaties komen, die komen niet van de gevestigde grote speler.

    Reply

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website