Vernieuwing in franchise: BeddenXperts

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Constant And Never-ending Improvement

Ons bedrijf Bedden Xperts is een toonaangevende beddenfabrikant, net over de grens in Duitsland. Op mijn 16e jaar zette ik mijn eerste schreden in de zaak van mijn vader. Bepakt met kennis en ervaring waagde ik enkele jaren later de sprong naar een eigen bedrijf. Dit was dermate succesvol dat we (samen met mijn broer) een paar jaren geleden besloot 4 kilometer over de grens in het Duitse Bocholt een complete nieuwbouw te realiseren. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot een grote speler in de branche met ca. 70 medewerkers en verkoopkanalen door geheel Europa.

Het geheim van het succes? Natuurlijk is het hard werken, inzicht hebben in de markt en altijd blijven knokken. Maar een belangrijk aspect is het nastreven van een constante verbetering bij alles wat je doet. Zo kun je groeien als bedrijf en als persoon.

KAIZEN-PRINCIPE

Onze bedrijfsvisie is geïnspireerd op het Japanse ‘kaizen’, wat letterlijk ‘constante verbetering’ betekent. Het is – kort samengevat – de manier om via de weg van de geleidelijkheid verbeteringen door te voeren, waardoor het rendement stijgt en de klanttevredenheid toeneemt. Dit principe ligt aan de basis van de succesvolle Japanse industrie. Het doorlopend verbeteren – ‘kaizen’ – van het handelstekort, van de productielijn, de persoonlijke en zakelijke relaties… De Japanners weten dat het telkens doorvoeren van minuscule verfijningen, een sneeuwbaleffect heeft op een scala van ontwikkelingen die in elkaar grijpen en schijnbaar automatisch een samenspel van verbeteringen beginnen te creëren.

CANI

Ik zag en onderkende de invloed van ‘kaizen’ op de Japanse zakencultuur en realiseerde me hoe positief dit principe voor ons bedrijf zou kunnen werken. In Nederland is eigenlijk geen goed woord beschikbaar dat de lading dekt van ‘kaizen’. In het Engels heeft iemand ooit de afkorting CANI bedacht. CANI, als in ‘can I’ – ‘kan ik’.

CANI staat voor Constant And Never-ending Improvement (constante en voortdurende verbetering). Ik geloof dat het niveau van zakelijk en privé succes in direct verband staat met het al dan niet implementeren van CANI in je leven. Als we gefocust blijven op CANI kunnen we heel veel bereiken. Je kunt je het niet permitteren het principe af en toe te hanteren, of alleen als je er zin in hebt. Het moet een constante bezieling zijn, een ‘way of life’, die door persoonlijk en zakelijk handelen wordt ondersteund. Een bewustzijn waardoor je je realiseert dat iets nog net niet helemaal goed is. Een oplettend oog om problemen in de kiem te smoren, voordat het probleem met jou aan de loop gaat.

De essentie van CANI ligt in het geleidelijk doorvoeren van minuscule en constante verbeteringen, waardoor op de langere termijn een meesterwerk van kolossale afmetingen kan ontstaan. Als je ooit de Grand Canyon hebt bezocht, begrijp je wat ik bedoel. Je wordt geconfronteerd met een overweldigende schoonheid die het resultaat is van miljoenen jaren van geleidelijke verandering, van continu schuren van het water langs de rotsen. Een onvoorstelbaar en imposant resultaat van een proces dat begon met één druppel water. Niet voor niets één van de zeven wereldwonderen.

TOEKOMSTVISIE

Het CANI-principe ligt aan de basis van de nieuwe franchiseformule Bedden Xperts. Natuurlijk zullen ook binnen dit systeem telkens weer minieme tot grotere verbeteringen worden aangebracht. In Nederland en Duitsland zullen in de zomer van 2014 zo’n 10 franchisebedrijven zijn geopend. Tot 2020 willen we verder groeien naar 100 winkels.

Deze Column is geschreven door Alexander Bongers, Franchisegever van BeddenXperts

Momenteel is BeddenXperts nog op zoek naar franchisenemers voor verscheidene regio’s in Nederland. 

 

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

franchise-season-art-class