Vernieuwing in franchise – Evert Jan Leij

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

In deze rubriek komen persoonlijkheden uit de franchisewereld aan het woord die vernieuwend denken en/of acteren. Evert-Jan Leij heeft drie jaar geleden een franchiseformule in lifestyle shops gestart, inmiddels telt de formule tien vestigingen waaronder één in het ziekenhuis van Emmeloord. Hij behandelt het onderwerp vernieuwing in franchise.

Lelystad, oktober 2013 – Als je kijkt naar de huidige markt is iedereen toch een beetje in de war. Zijn we nu uit de recessie? Gaat de crisis gewoon nog een paar jaar door? Is het eigenlijk wel een crisis of is dit het nieuwe speelveld? Wij mensen zijn fantastisch, iedereen heeft zijn eigen waarheid.
Wat je gelooft is voor jou waar en daar kijk je dus naar!

Heb je ook die ervaring dat iemand je vraagt, bijvoorbeeld iets van je bureau te pakken en dat je het dan niet kan vinden. “Ik heb echt goed gekeken maar het is er gewoon echt niet”, zeg je dan. Meestal ligt het vlak voor je neus maar je dacht simpelweg dat het er anders uit zag… Je had een ander beeld.
Feit is dat waar je je aandacht op vestigt, daar iets mee gebeurt. Dan zie je pas dingen in je werkelijkheid verschijnen. Iedereen weet dat als je kijkt naar een nieuwe auto, je diezelfde auto in één keer overal ziet rijden. Zo werkt het dus.

Wat heeft bovenstaande nu te maken met Franchise, bedrijven of gewoon je eigen gedrag?

Als je blijft ondernemen in het verleden: vroeger was het drukker, gaven klanten meer uit, was iedereen nog gewoon eerlijk. Of als je blijft ondernemen in de toekomst: binnenkort verandert de markt, krijgen we zeker meer traffic, “ik weet zeker dat we na de beurs veel gaan verkopen” dan gebeurt er nu waarschijnlijk niet veel!
In elke situatie waarop mensen op wonderbaarlijke wijze een levensbedreigende situatie of crisis de baas kunnen, hebben ze zich totaal op het heden gestort. Er is dan geen verleden of toekomst. Alleen is er het nù, waar de problemen opgelost moeten worden. Dit geeft kracht, pro-activiteit en geen ruimte voor doem-scenario’s die in de toekomst liggen en meestal alleen in je hoofd bestaan. Zelf heb ik de ervaring dat er eigenlijk nooit precies gebeurt wat je verwacht. Meestal is het beter of slechter. Dus wat je denkt is meestal niet waar en daar handel je toch vaak naar!

Elk bedrijf lost een probleem op voor de klant door het aanbieden van haar producten of diensten. De klant wil de beste kwaliteit voor de laagste prijs. Heb je volledig helder welk probleem jouw bedrijf oplost? Lever je eigenlijk wel de beste kwaliteit voor de laagste prijs? Past jouw onderneming in deze tijd? Of past het beter in de tijd dat mensen nog gewoon naar de kroeg gingen om iemand te ontmoeten? De vraag is eigenlijk: ben je eigenlijk nog wel bij de tijd?
Heb je al goed gekeken welk probleem jouw bedrijf of formule kan oplossen in de huidige tijd? Er zijn nu andere problemen op te lossen dan pakweg een paar jaar geleden.

Leuk hè? Je ben nu al bezig om daar over na te denken!

Evert-Jan is naast franchisegever ook organisatie adviseur en verzorgt ook workshops. Verder praten over vernieuwing in franchise? Stuur Evert-Jan een e-mail of bel naar (06) 513 03 472

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

skyscraper-banner-website

skyscraper-banner-website

franchise-season-art-class