Vernieuwing in franchise – Hans Tietema

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

HansTietema Kaldi
Hans Tietema is oprichter en franchisegever van Kaldi koffie & thee. Kaldi biedt koffie en thee vanuit de gehele wereld,  daarnaast worden bijbehorende espressoapparaten en accessoires aangeboden.

Ja, wat is vernieuwing in franchise? Er zijn in de afgelopen jaren zoveel artikelen, boeken en internetartikelen verschenen dat je je inderdaad kan afvragen wat vernieuwing nu eigenlijk is. Als je letterlijk de betekenis van vernieuwing opzoekt dan staat er het volgende:

 “Innovatie is de ontwikkeling en succesvolle invoering van nieuwe of verbeterde producten en diensten, productie- en distributieprocessen.”

Als je dit in ogenschouw neemt dan is franchising continu aan het vernieuwen en heeft het alles te maken met het vernieuwen, verbeteren en optimaliseren van producten, diensten, enz. binnen elke franchiseformule. Dus op deze manier is vernieuwing een perpetuum mobile. Maar plaatsen we “vernieuwen” in de context van de houdbaarheid- en het resultaat van de formule, dan hebben we een heel interessant onderwerp.

De afgelopen jaren bleven de omzetten stijgen en vele startende ondernemers konden zonder al te veel risico een eigen bedrijf beginnen. Maar die tijd lijkt voorbij, het kaf wordt nu daadwerkelijk van het koren gescheiden. En is dit erg?

Ja natuurlijk, want allemaal willen we graag dat zowel de franchisenemer als de franchisegever naast het plezier dat ze aan het werk beleven er ook geld verdienen. En zeker op het moment dat dit onder druk komt te staan, zien we regelmatig artikelen in de pers verschijnen dat franchisenemers en franchisegevers overhoop liggen met elkaar.

In plaats van deze strijd zouden zowel de franchisegevers als de franchisenemers wat vaker in de spiegel van hun badkamer moeten gaan kijken en dan vooral kijken of de gemaakte keuzes echt de juiste zijn geweest of dat er toch op de een of andere manier een ander belang een rol heeft gespeeld.

”Ik ben ervan overtuigd dat een stagnerende economie niet slecht voor je formule hoeft te zijn.”

De stagenerende economie noodzaakt je om weer eens extra kritisch naar je formule te kijken en vanuit deze blik de juiste evaluaties te maken over de besluiten die je de afgelopen periodes hebt genomen. Waarschijnlijk zitten daar keuzes bij die gemaakt zijn terwijl je toen al dacht, zijn dit wel de juiste keuzes en passen die wel in de formule? Deze keuzes blijken achteraf niet echt in het DNA van de formule te horen en zullen je nu misschien tegenwerken, maar daarnaast geven ze je ook de mogelijkheid om dit te “vernieuwen” naar de basis en roots van de formule.

Die ondernemers die de kwaliteit hebben om aan deze zelfreflectie te doen zullen de juiste keuzes gaan maken en daardoor deze periode door kunnen komen en klaarstaan voor 2014.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

franchise-season-art-class