Mijn favorieten

Er zijn nog geen favoriete franchiseformules geselecteerd

Versimpel je transportstromen en groei verder

13 mei 2025

“Op zoek gaan naar die unieke, wederzijdse ‘win-win’, dat vind ik het mooiste aspect van mijn vak!”, glundert Jaco Hermans, Manager Business Development Foodservice bij Lekkerland Nederland. In deze rol is hij verantwoordelijk voor New Business en Business Development en richt hij zich voornamelijk op (inter)nationale, georganiseerde (franchise)ketens.

Iedere formule of keten is uniek en heeft haar eigen doelen en ambities, maar ook uitdagingen, waarbij Lekkerland gericht ondersteunt. Hermans: “De afgelopen jaren hebben wij veel nieuwe partners mogen verwelkomen; ieder met hun eigen verhaal en dus ook een eigen oplossing. Ja, ik zeg bewust ‘partners’, geen klanten. Het gaat ons echt om de samenwerking; het partnership. Of eigenlijk misschien nog wel beter: fans!”

One-stop-leveringen

Bij Lekkerland zijn ze heel sterk in het vereenvoudigen van de transportstromen. De fullservicegroothandel verzamelt in hun drie distributiecentra alle goederen voor al hun partners: vers, diepvries en ambient. Ook klantspecifieke producten en private-label-assortimenten worden centraal geleverd en vervolgens herverdeeld. “Met onze vrachtwagens, uitgerust met drie temperatuurzones, bezorgen we alle bestelde producten in één totaalorder rechtstreeks bij de winkellocaties van onze partners. Landelijk, tot in iedere stads- of dorpskern. Dit bespaart onze ondernemers veel in tijd, kosten én energie”, licht Hermans toe.

Groei door samenwerking

Zo organiseerde de mediterrane foodformule Ekmekci jarenlang zelfstandig hun eigen warehousing en transport. Ekmekci won in 2022 de Franchise Starter Award en groeide hard door, waardoor zij op zoek moesten naar een geschikte logistiek partner. “Lekkerland ontzorgt ons door de warehousing en het transport van ons over te nemen en al onze vestigingen rechtstreeks te bevoorraden. De inkoop van ons assortiment hebben we nu deels aan Lekkerland uitbesteed, zodat wij ons volledig kunnen richten op onze franchisenemers en de groei en ontwikkeling van de Ekmekci-formule”, vertelt Murat Cifci, oprichter van Ekmekci, vol trots.

Kostenbesparing en duurzaamheid

Het verdienmodel van ondernemers staat in de huidige markt erg onder druk, o.a. door stijgende kosten als inkoop, huur, personeel, energie en logistiek. Hermans: “Om je consumentenprijzen niet te veel te laten stijgen, kunnen wij als groothandel op het vlak van supply chain en inkoop de gewenste kostenbesparingen realiseren.” Ook wet- en regelgeving rondom duurzaamheid (denk aan elektrisch transport en CO2-uitstoot) zorgt voor veel onrust in de markt. “Lekkerland kiest ervoor om juist nú fors te investeren op de toekomst, zodat we de komende jaren voorbereid zijn op de strengere regelgeving rondom duurzaamheid, zoals locaties beleveren binnen emissievrije zones. Op deze manier zorgen we er samen voor dat de binnensteden bereikbaar blijven!”