Mijn favorieten

Er zijn nog geen favoriete franchiseformules geselecteerd

Voeling met de bouwsector bij Belisol

Is het belangrijk dat een potentiële ondernemer ervaring heeft in de kozijnenbranche of bepaalde diploma’s? Thiel: “Vakinhoudelijke kennis, dat leren we je wel. Een ondernemer moet natuurlijk wel voeling hebben met de bouwsector. Als je daar geen affiniteit mee hebt, dan is er geen match.” De ondernemers die Belisol zoekt, hebben minstens 5 jaar ervaring in een commerciële, dienstverlenende organisatie en minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring als leidinggevende. De minimale eigen inbreng bij het opstarten van een vestiging is 50.000 euro.

“Wat ik cruciaal vind: dat het mensen zijn die commercieel kunnen nadenken en die alle prioriteit leggen bij het leveren van een goede dienstverlening. Een ondernemer bij Belisol moet expert zijn in klantbeleving. Natuurlijk doe je dat binnen een economische realiteit, met een winstoogmerk. We zoeken mensen die de ondernemersgeest in zich hebben en die er hard voor willen werken.” De vakinhoudelijke kennis zit hem natuurlijk ook in het personeel. “De gemiddelde vestiging heeft ongeveer 10 medewerkers; een grote vestiging heeft er wel 30. Dat zijn mensen op administratief gebied, sales, en natuurlijk technisch goed geschoolde monteurs.”

Training ‘on premise’

Een nieuwe franchisenemer bij Belisol doorloopt een uitgebreid trainingstraject. “Je komt eerst een week naar ons hoofdkantoor. Daar leggen we de basisvaardigheden uit en alle eigenschappen van onze producten. Daarna volgt in de eerste zes maanden nog een training ‘on premise’, in de toonzaal van de ondernemer, gemiddeld een of twee dagen per week.” De lengte van de begeleiding staat niet vast maar kan van persoon tot persoon verschillen. “Soms hebben we ondernemers met een sterk commercieel profiel die technische bagage mist, of andersom. Soms vinden we een persoon die alles in zich heeft en al na een week in staat is om alleen door te gaan.”

Een franchisenemer krijgt natuurlijk klanten die spontaan de showroom binnenlopen of die een lokale marketing-uiting hebben gezien. “Maar een groot deel van de klanten komt binnen via de marketing die vanuit het hoofdkantoor wordt gevoerd. Wij spenderen daar aardig wat effort aan, daarom is klantgerichtheid ook zo belangrijk. De ondernemer moet in de praktijk waarmaken wat wij in onze marketing verkondigen. Met onze kanalen zoals de website en het telefonisch kanaal, zijn we in staat om de ondernemers voldoende leads te bezorgen zodat hij direct kan beginnen.” De klant laat weten in welk product hij geïnteresseerd is en in welke regio hij woont en komt zo terecht in de dichtstbijzijnde toonzaal of kan een afspraak maken met een adviseur.

Ontvang gratis meer informatie over Belisol

"*" geeft vereiste velden aan

Aanhef

Meer informatie over franchisen bij

Belisol