Mijn favorieten

Er zijn nog geen favoriete franchiseformules geselecteerd

Voorkom dat onbetaalde facturen je onderneming in gevaar brengen

08 juli 2024

Een van de grootste risico’s voor de continuïteit van organisaties zijn onbetaalde facturen aan het eind van de maand. Op het moment dat klanten een factuur niet tijdig voldoen, zal het je eigen organisatie mogelijk niet lukken om de facturen van opdrachtnemers te betalen. Onbetaalde facturen hebben een negatieve impact op de cashflow van een bedrijf. Er zijn verschillende manieren waarop je dit risico kunt beperken. Overweeg bijvoorbeeld het afsluiten van een kredietverzekering. Een kredietverzekering kan in verschillende vormen worden afgenomen bij aanbieders. Dit kan bijvoorbeeld per debiteur, maar ook per transactie of per land. Het is van verschillende factoren afhankelijk welke van deze kredietverzekeringen het beste aansluit op jouw situatie.

In sommige gevallen kan een kredietverzekering verplicht zijn, bijvoorbeeld bij het inschakelen van een geldverstrekker bij het opstarten of uitbreiden van je onderneming. De bank kan de verzekering verplichten om diens eigen risico’s te verkleinen.

Zorg dat je de kredietwaardigheid van afnemers kent

Niet alleen het afsluiten van een kredietverzekering helpt onbetaalde facturen te voorkomen aan het eind van de maand. Een andere manier om dit risico te verkleinen is het controleren van de kredietwaardigheid van een afnemer, nog voordat je een opdracht aanneemt. Je kunt hier zelf een eerste stap in zetten, door bijvoorbeeld de jaarcijfers van een organisatie te beoordelen. Zeker bij grote opdrachten is dit de investering van tijd meer dan waard. In plaats van zelf de kredietwaardigheid van een afnemer te beoordelen, kun je hier ook hulp van een externe partij voor inschakelen.

Blijf de kredietwaardigheid van klanten controleren
Wanneer een eerste check van de kredietwaardigheid van een afnemer positief uitvalt, hoeft dat logischerwijs weinig te zeggen over de financiële stabiliteit van de organisatie in de komende jaren. Kies er daarom voor om deze check periodiek te herhalen. Voorkomen is beter dan genezen, wanneer het gaat om het betaald krijgen van facturen door afnemers. Je wilt de band met je eigen opdrachtnemers immers niet onnodig verslechteren, doordat afnemers de liquiditeit van je organisatie in gevaar brengen.

Vraag om een aanbetaling van afnemers

Een derde optie om onbetaalde facturen tegen te gaan, is het vragen om een aanbetaling voordat je aan een opdracht begint. Dit biedt weliswaar geen garantie voor de betaling van de uiteindelijke factuur, maar toont dat de afnemer de intentie heeft om deze uiteindelijk te voldoen. Daarbij kun je de aanbetaling gebruiken om je eigen opdrachtnemers te betalen na de uitvoering van werkzaamheden.

×