Vooruitblik op retail 2014: inzetten op samenwerking en creativiteit

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Dit zijn conclusies te lezen in de Cijfers & Trends Sectorprognoses gepubliceerd door Rabobank.

De Nederlandse retailmarkt heeft het moeilijk doordat de consument nog altijd de hand op de knip houdt. Daar waar de foodsector een redelijk stabiel beeld laat zien, is het de non-foodsector een stuk lastiger om het hoofd boven water te houden. Er zijn echter nog altijd kansen waar creatieve ondernemers op in kunnen springen.

Een forse groei van de online markt is zeer waarschijnlijk. In combinatie met de technologische ontwikkelingen en de nieuwe generatie die helemaal vertrouwd is met online kopen gaat dit voor een revolutie zorgen. Dit wordt versterkt door dat het fysieke retail landschap in Nederland redelijk vlak is met weinig echt onderscheidende formules die uitnodigen om fysiek te gaan winkelen. Traditionele retailers hebben een grote achterstand
op andere spelers qua kennis en vaardigheden op het gebied van online en zijn vaak te klein om dit echt op te pakken. Samenwerking met collega retailers of gelijkgestemden binnen een formule is noodzakelijk om aan te haken.

Het bouwen van een omnichannel model, het zorgen voor voldoende onderscheidend vermogen, samenwerking in de ketenen ver daarbuiten, flexibiliteit in het businessmodel en een actiefbeleid rond de winkelportfolio zijn strategische thema’s waar de retailer in 2014 een helder antwoord op.

Tabel-Rabobank

Klik hier om het gehele rapport in te kijken.

Delen:

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

franchise-season-art-class