Mijn favorieten

Er zijn nog geen favoriete franchiseformules geselecteerd

Waarom als ondernemer een SWOT-analyse maken?

01 november 2022

In de vorige nieuwsbrief gingen we uitgebreid in op het ondernemersplan. Onderdeel daarvan is de SWOT -analyse. Dit is een tool waarmee je zowel je bedrijf als jezelf kan testen op sterktes en zwaktes. Als het gaat om je bedrijf is het een doeltreffende manier om kansen en bedreigingen in de markt te ontdekken. De SWOT-analyse is onmisbaar in een marketingplan.

SWOT staat voor Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats of in het Nederlands: Sterkten, Zwakten, Kansen en Bedreigingen. Hieronder zie je een voorbeeld SWOT-analyse.

SWOT voor jezelf

Begin met een analyse van jezelf. Dat is iets eenvoudiger dan voor je onderneming. Het is goed om je te realiseren waar je sterk in bent en wat jou minder goed ligt. Je kan overwegen om de dingen waar je minder goed in bent, uit te besteden. Ook besef je door een dergelijke analyse wat je valkuilen zijn en waar je je verder in wilt gaan ontwikkelen. Zorg ervoor dat je de analyse zo eerlijk en duidelijk mogelijk invult. Alleen dan krijg je een betrouwbaar resultaat.

SWOT voor je bedrijf

In een SWOT-analyse voor je onderneming koppel je de sterktes en zwaktes van je organisatie aan de kansen en bedreigingen in de markt. Met behulp van dit marketingmodel kun je een goede marketingstrategie bepalen. De SWOT-analyse is dus eigenlijk het hart van je marketingplan.

SWOT-analyse maken

Als je een SWOT-analyse maakt doe je een interne en een externe analyse.
Stel daarbij de volgende vragen voor een interne analyse:

• Wat zijn de sterke kanten van de organisatie? Waar is het bedrijf goed in?
• Wat zijn de zwakke punten binnen de organisatie? Wat kan er beter of waar is men niet goed in?

Positieve kanten, oftewel sterktes, zijn bijvoorbeeld; een goede naamsbekendheid, de locatie, een kwalitatief product of je USP’s. Verbeterpunten, oftewel zwaktes, zijn bijvoorbeeld; een slechte financiële situatie of een falend personeelsbeleid.

Voor de externe analyse kan je onderstaande vragen stellen:
• Welke kansen zijn er in de markt? Welke ontwikkelingen kunnen in het voordeel van het bedrijf werken?
• Welke factoren vormen een directe bedreiging voor de organisatie? En welke factoren kunnen later een bedreiging worden als we niet ingrijpen?
Een groeiende markt bijvoorbeeld kan een grote kans zijn. Maar een groeiende markt die de organisatie op lange termijn pas kan beantwoorden, kan een grote bedreiging zijn.
Leuk om te weten is dat bedreigingen ook geformuleerd kunnen worden als kansen en andersom.

Wil je meer weten over de SWOT analyse? Klik hier om meer te lezen. 

×