Mijn favorieten

Er zijn nog geen favoriete franchiseformules geselecteerd

Waarom communicatie zo belangrijk is voor je onderneming (adv.)

10 mei 2022

Communicatie is bijna het belangrijkste aspect voor jouw onderneming. Of je nu je eigen franchise hebt of zzp’er bent. Zonder goede communicatie loopt alles in de soep. Het is erg vervelend als de communicatie binnen je bedrijf niet erg goed gaat. Veel dingen zullen verkeerd gaan lopen. Goed communiceren zal veel processen binnen je bedrijf een stuk beter laten verlopen. Denk hierbij aan werkzaamheden,  klantencontact en zo kunnen we wel even doorgaan.

Waarom is het zo belangrijk

De sleutel van een goed lopende onderneming is de communicatie. Dat kunnen veel succesvolle ondernemers je vertellen. Ook al heb je zoveel expertise en ervaring in je vakgebied. Zonder goed contact zal je onderneming niet gaan lopen. Als dit niet goed loopt zullen veel dingen verkeerd lopen. Zoals misverstanden tussen afspraken met klanten, opdrachten en taken die niet op tijd af worden gemaakt en het verloop van de werkzaamheden. Als de communicatie goed is zal je merken dat alles een stuk beter verloopt. Je klanten zullen zich gerustgesteld voelen en je zal merken dat veel bedrijfsprocessen een stuk beter en sneller zal gaan verlopen.

Hoe verbeter je de communicatie

Verloopt de communicatie binnen jouw bedrijf niet zo soepel. Maak je geen zorgen. Dit valt goed beter te regelen met de volgende tips.

Zet een communicatieplan op

Begin met een communicatieplan op te stellen. Breng in kaart hoe belangrijk de communicatie binnen je bedrijf is en hoe waar het precies verkeerd of juist goed gaat. Als je dit goed in kaart hebt gebracht moet je gaan kijken waar en hoe je dit precies kan verbeteren.

Vraag aan je werknemers waar hun vaak de communicatie mis zien gaan. Feedback is erg belangrijk om de communicatie te verbeteren. Hun weten vaak beter waar de communicatie misgaat.

Maak gebruik van online programma’s

Als je een bedrijf hebt waar veel van de communicatie online verloopt is een handige oplossing om gebruik te maken van online programma’s die alle taken, meetings en belangrijke punten op een gezamenlijke plek in kaart brengen. Zo kan je als je een groot bedrijf hebt makkelijk vanachter je laptop communiceren. Je communicatie meer online laten verlopen heeft veel voordelen. Zo kan je veel belangrijke documenten makkelijker terugvinden, alle taken een stuk beter in kaart brengen en gesprekken terugvinden waarvan je niet meer goed wist hoe en wat. Er zijn erg veel verschillende programma’s te vinden. Doe goed onderzoek welk programma goed bij jouw bedrijf past.

Misverstanden door slecht gehoor

Ook een belangrijk aspect van contact is natuurlijk de verbale communicatie. Als het geval is dat een medewerker of jijzelf wat minder goed kan horen kan dit ook voor veel problemen zorgen. Je medewerker of jezelf kunnen taken of meetings een stuk slechter bij wonen en je zal slechter weten wat er precies moet gebeuren. Dit kan erg vervelend zijn. Let daarom goed op je gehoor. Het is handig om een audicien te bezoeken als je merkt dat een medewerker of jezelf slecht of steeds slechter gaat horen. Je gehoor is natuurlijk erg belangrijk voor de communicatie. Overweeg het zeker om een audicien te bezoeken als je gehoor je belemmerd in je werk. Klik hier voor meer informatie. Als je een onderneming hebt waar veel lawaai op de werkvloer is, is het al helemaal handig om regelmatig een gehoortest of audicien te bezoeken.