Wat doe jij om je team productiever te maken?

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Het is druk, hectisch druk. Leuk! Business is goed en je staat in de positieve groeimodus. Je bent blij. Het is nu alleen wel erg druk, de productie blijft achter en de inmiddels uitgezette vacatures blijken moeilijk in te vullen. Wat nu?

Wij merken dat klanten in eerste instantie snel denken aan het uitbreiden van het personeelsbestand. Door de vele nadelen (hoge kosten, ontslagrecht, inwerktijd, etc.) is het vaak slimmer om eerst de productiviteit van bestaande medewerkers te verhogen.

Productiviteitstips vanaf internet:  “STOP! Ga naar kwadrant 2 van de urgent/belangrijk-matrix van Steven Covey en richt je aandacht op denken, observeren en plannen”. En: ‘Met een training in ‘brein-leiderschap’ kun je tot een hoger bewustzijn komen waardoor je op een hoger niveau zult presteren’. Of: “Volg nu een cursus tijdmanagement.” Grote kans dat je nu denkt: “Zal vast, klinkt reuze interessant, maar het werk moet wel NU af!”. Of: “Heb ik nu geen tijd voor, maar ik wil wel dat we als team meer productief zijn!”

Hoewel aangeboden oplossingen prima kunnen werken sluiten ze vaak te weinig en te indirect aan op de dagelijkse praktijk. Ze moeten, hoe goed ook (bedoeld), nog passend en direct toepasbaar worden gemaakt.

Wat wel werkt: In de praktijk productiever worden door tijdens het werk doelgericht na te denken over de manier van werken en (kleine) dingen sneller en slimmer aan te pakken. Dat dit werkt weet ik uit onze dagelijkse praktijk, waarin wij op die manier werken en een tot ongeveer 40% hogere productiviteit binnen bedrijven weten te bereiken. Weliswaar niet van vandaag op morgen, maar wel binnen enkele weken waarbij je steeds productiever wordt.

Voor deze aanpak heb je het volgende nodig:
– Houd voortdurend focus op de te bereiken bedrijfsdoelen.
– Evalueer tijdens het werk de werkwijze en productiviteit (individueel en van de groep).
– Voedt medewerkers dagelijks met hapklare tips en inzichten waarmee zij hun werkgewoonten in de dagelijkse praktijk kunnen ontwikkelen en stimuleer ze in het toepassen van bovenstaande punten.

De hapklare tips en inzichten vind je niet zomaar even op internet. Daarnaast is voor het evalueren en stimuleren een werkbare aanpak nodig. Het beste kun je hiervoor daarom een externe partij inschakelen.  Daarvan zijn er vast meerdere, maar je kan natuurlijk ook ons altijd bellen. En krijg je “in gesprek”, probeer het dan gerust later nogmaals. Het is druk. Leuk!

 

 

 

Edwin Hoek
Franchisegever LMI Nederland

 

 

 

 

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

banner-tubz-europe

banner-volop-kansenV2

franchise-season-art-class